انواع سوئیچ شبکه

۱۲ مدل از انواع سوئیچ شبکه که باید بشناسید!

ما در مقاله سوئیچ شبکه چیست، به بررسی سوئیچ و کاربرد و عملکرد آن پرداختیم. اکنون در این مطلب انواع سوئیچ شبکه را برای شما معرفی و بررسی کرده ایم تا با توجه به نیاز دستگاه و مجموعه تان بهترین و مناسب ترین نوع سوییچ شبکه را انتخاب کنید.

سوئیچ های شبکه انواع متفاوتی دارند که برای کارایی های مختلف طراحی شده اند؛ در ادامه لیست کامل انواع سوئیچ شبکه و موارد استفاده آن ها را مورد بررسی قرار داده ایم:

انواع سوئیچ شبکه

انواع سوئیچ شبکه

۱) سوئیچ های مدیریت شده (Managed switches)

سوئیچ های مدیریت شده بیشتر در تنظیمات تجاری و سازمانی دیده می شوند. این نوع سوئیچ ها ظرفیت و قابلیت های بیشتری را برای کارشناسان فناوری اطلاعات فراهم می کنند. برای پیکربندی سوئیچ های مدیریت شده، از اینترفیس های command-line استفاده می شود.

مدیران شبکه می توانند از Managed switches برای ایجاد شبکه های محلی مجازی برای تقسیم یک شبکه لوکال به بخش های کوچکتر استفاده کنند. سوئیچ های مدیریت شده به دلیل ارائه عملکرد بیشتر، به طور قابل توجهی گران تر از سوئیچ های مدیریت نشده هستند.

۲) سوئیچ های مدیریت نشده (Unmanaged switches)

ابتدایی ترین سوئیچ های شبکه، سوئیچ های مدیریت نشده هستند که دارای پیکربندی مجموعه ای می باشند. یک سوئیچ مدیریت نشده فقط اتصالات اترنت یک LAN را گسترش می دهد و امکان اتصال اینترنت اضافی به دستگاه های محلی را فراهم می کند. سوئیچ های مدیریت نشده از آدرس های MAC دستگاه برای انتقال اطلاعات استفاده می کنند. آنها معمولاً plug-and-play هستند، به این معنی که کاربر گزینه های کمی برای انتخاب دارد.

این سوئیچ ها می توانند تنظیمات پیش فرضی برای جنبه هایی مانند کیفیت خدمات داشته باشند، اما نمی توان آنها را تغییر داد. سوئیچ های مدیریت نشده نسبتا ارزان هستند، اما قابلیت ضعیف و محدود آنها را برای بسیاری از برنامه های شرکت ها نامناسب می کند.

انواع سوئیچ شبکه

۳) سوئیچ های POE (Power over ethernet switches)، ایمن ترین مدل در انواع سوئیچ شبکه

قابلیت‌های PoE اکنون در برخی از سوئیچ‌ های شبکه موجود است و نصب دستگاه‌ های IoT و سایر تجهیزات را سریع ‌تر، ساده ‌تر و ایمن ‌تر می‌کند. دستگاه های کم مصرف متصل به سوئیچ شبکه با قابلیت PoE دیگر نیازی به منبع تغذیه نخواهند داشت. سوئیچ با قابلیت PoE ایمن تر است زیرا توان خروجی آن کم بوده و به طور هوشمند مدیریت می شود.

مطالب مرتبط  سوئیچ PoE چیست؟ - 5 مزیت سوییچ poe نسبت به سوئیچ شبکه معمولی

۴)سوئیچ های شبکه محلی (Local area network (LAN) switches)

سوئیچ های LAN یا سوئیچ های شبکه محلی از انواع سوئیچ شبکه هستند که معمولاً برای پیوند دادن مکان ها در LAN داخلی شرکت استفاده می شوند. همچنین به عنوان سوئیچ اترنت یا سوئیچ داده نیز شناخته می شود. این سوئیچ ها با ارسال بسته ای از دیتا صرفاً به گیرنده مورد نظر، تراکم و ازدحام یا تنگناهای شبکه را کاهش می دهند.

۵) سوئیچ های هوشمند (Smart switches)

این نوع سوئیچ همان سوئیچ مدیریت شده است با این تفاوت که ویژگی هایی فراتر از سوئیچ های مدیریت نشده داشته، اما سطح پایین تری از سوییچ های مدیریت شده دارند. بنابراین، آنها نسبت به سوئیچ های مدیریت نشده پیشرفته تر هستند اما نسبت به سوئیچ های مدیریت شده ارزان تر هستند.

این سوئیچ ها از آنجایی که هزینه کمتری دارند، احتمالا برای شبکه های کوچکتر با بودجه محدود و ویژگی های مورد نیاز کمتر، مناسب باشند.

انواع سوئیچ شبکه

۶) سوئیچ های   Modular، انعطاف پذیرترین نوع در انواع سوئیچ شبکه

سوئیچ های ماژولار یکی از انواع سوئیچ شبکه هستند که به شما این امکان را می دهند تا ماژول های افزونه را در صورت نیاز اضافه کنید. همچنین همگام با رشد شبکه انعطاف پذیری بیشتری را فراهم می کند. ماژول های توسعه برای اتصال بی سیم، فایروال ها و آنالیز شبکه، چند نمونه از گزینه های توسعه خاص برنامه هستند.

این سوئیچ ها به طور قابل توجهی گران تر از سوئیچ های ثابت هستند و اغلب در شبکه های عظیم استفاده می شوند. همچنین در بیشتر موارد، دارای قابلیت های لایه ۳ (علاوه بر لایه ۲) هستند که به آنها اجازه می دهد به عنوان روترهای شبکه کار کنند.

۷)سوئیچ های با پیکربندی ثابت (Fixed-configuration switches)

سوئیچ های Fixed-configuration دارای تعداد ثابتی از پورت ها هستند و اغلب قابل ارتقا نیستند. این سوئیچ ها رایج ترین سوئیچ های موجود در بازار هستند. آنها تعداد از پیش تعیین شده ای از پورت های اترنت دارند به عنوان مثال، ۸ پورت گیگابیتی، ۱۶ پورت، ۲۴ پورت و ۴۸ پورت و …

آنها از انواع سوئیچ شبکه هستند که می توانند پورت های مختلفی (از نظر سرعت و اتصال) داشته باشند. با این حال، سرعت پورت هایشان معمولاً ۱ گیگابیت در ثانیه (حداقل) است و گزینه ‌های اتصالشان یا پورت ‌های الکتریکی سیمی (RJ45) یا پورت‌های فیبر نوری هستند.

مطالب مرتبط  رک سرور چیست؟ |  مشخصات و انواع رک های سرور

۸) Stackable switches

سوئیچ های Stackable از انواع سوئیچ شبکه هستند که به شما این امکان را می دهند تا شبکه خود را بهینه کنید و در عین حال قابلیت اطمینان آن را نیز افزایش دهید.

توانایی ایجاد گروه‌ بندی لینک ها که چندین واحد در stack را پوشش می ‌دهند، انتقال mirror traffic از یک جزء به مؤلفه دیگر در stack و پیکربندی کیفیت خدمات (QoS) که همه واحدها را در بر می ‌گیرد، همگی از مزایای استفاده از این نوع سوئیچ‌ها برای اتصال هستند.

۹)سوئیچ لایه سه

این سوئیچ ها در لایه شبکه دیتا کار می کنند و وظیفه اصلی آنها ارسال فریم های اترنت در سریع ترین زمان ممکن از یک پورت به پورت دیگر است. از آنجایی که آنها در لایه شبکه مدل OSI کار می کنند، به عنوان سوئیچ های لایه ۳ شناخته می شوند. سوئیچ لایه ۳ ترکیبی از دستگاه های لایه ۲ و ۳ است، نرم افزار آنها پیچیده تر از سوئیچ های لایه ۲ سنتی است و می توانند پروتکل های مسیریابی پویا را اجرا کنند.

۱۰)سوئیچ های مرکز داده (Data center switches)

دیتاسنترها در سال های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده اند. تقریباً همه سازمان ‌های بزرگ دارایی ‌ها و شبکه ‌های فناوری اطلاعات خود را در چند دیتاسنتر برای مدیریت و دلایل دیگر ادغام می‌کنند. در نتیجه، سوئیچ های دیتاسنتر باید دارای ویژگی هایی مانند عملکرد با سرعت بالا، ظرفیت پورت بزرگ، تأخیر کم، پشتیبانی از مجازی سازی، امنیت و QoS و… باشند.

مجموعه دستگاه های Cisco Nexus نمونه ای عالی از سوئیچ های مرکز داده است. این سوئیچ ها از انواع سوئیچ شبکه هستند که برای پیاده سازی مفهوم شبکه تعریف شده با نرم افزار (SDN) و ارائه مجازی سازی و قابلیت برنامه ریزی ایده آل می باشند.

۱۱) سوئیچ با پورت فیبر نوری (Switches with optical fiber ports)

سوئیچ های دارای پورت های فیبر نوری اغلب دارای پورت های RJ45 و پورت های فیبر نوری اضافی برای اتصال به اتصالات فیبر هستند. کانکتور RJ45 به یک کابل استاندارد اترنت متصل می شود و رایج ترین رابط سوئیچ است. در بسیاری از شرایط، شما باید از یک اتصال فیبر نوری برای گسترش اتصال فراتر از محدودیت ۱۰۰ متری کابل ‌های اترنت استاندارد استفاده کنید.

در بیشتر موارد، پورت های فیبر نوری برای اتصال به سایر سوئیچ های راه دور، چه در داخل همان ساختمان و چه در میان تأسیساتی که کیلومترها از هم فاصله دارند، استفاده می شود.

مطالب مرتبط  معرفی پرفروش ترین مدل های سوئیچ سیسکو

۱۲)سوئیچ صفحه کلید، ویدئو و ماوس  (Keyboard, video, and mouse (KVM) switch)

این سوئیچ کامپیوترهای متعددی را به صفحه کلید، ماوس یا مانیتور متصل می کند. این سوئیچ‌ ها اغلب برای کنترل گروه ‌هایی از سرورها در حین برداشتن سیم‌ ها از دسکتاپ استفاده می‌ شوند. سوئیچ KVM یک رابط عالی برای کاربری است که می خواهد دستگاه های زیادی را از یک کنسول مدیریت کند.

کلیدهای میانبر صفحه کلید معمولاً ممکن است در این دستگاه‌ ها پیکربندی شوند و به شما این امکان را می‌ دهند که به سرعت بین رایانه‌ های شخصی جابجا شوید. یک توسعه دهنده KVM میتواند دسترسی سوئیچ را تا چند صد فوت برای انتقال ویدئوهای  DVI، VGA  یا HDMI تقویت کند.

جمع بندی مبحث بررسی انواع سوئیچ شبکه

ما در این مطلب به یک بررسی جامع و کامل از ۱۲ نوع از انواع سوئیچ شبکه پرداختیم. اگر شما تجربه استفاده از هرکدام از سوئیچ های بالا را دارید دیدگاه خود را درباره آن برای ما بنویسید. همچنین جهت راهنمایی بیشتر و برای خرید سوئیچ شبکه می توانید با متخصصان ما تماس بگیرید تا انتخاب و خریدی مطمئن را تجربه کنید.

انواع سوئیچ شبکه

رفرنس ها:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

021-88916789