بیت کوین

ارزش هر بیت‌ کوین با چند بشکه نفت برابر است؟

وضعیت بیت کوین مدام رو به رشد است. همچنین، سرمایه گذاران پیوسته در جستجوی روشی هستند که بتوانند از طریق آن در این زمینه بیشتر سود ببرند. ظاهرا، بهترین روش موجود، کاهش هزینه های ماینینگ است.

سالانه، صنعت ماینینگ بیت کوین ۲۲٫۵ تراوات بر ساعت انرژی مصرف میکند. این میزان انرژی با ۱۳,۲۳۹,۹۱۶ بشکه نفت برابر است. در هر ده دقیقه ۱۲٫۵ بیت کوین استخراج میشود. یعنی استخراج هر بیت کوین به میزانی از انرژی‌، معادل ۲۰ بشکه‌ی نفت نیاز دارد.
با توجه به اینکه در حال حاضر ارزش هر بیت کوین با بیش از ۱۰۰ بشکه نفتی برابری میکند، میتوان گفت که ماینینگ بیت کوین به‌طور بالقوه کسب و کار پرسودی است. چنین ارزشی موجب میشود، بیت کوین مانند نفت؛ یکی از گرانبهاترین کالاهای موجود در جهان به حساب بیاید. اگر بهای انرژی مورد استفاده آن، پایین نگه داشته شود؛ استخراج این کالا به طور معنی داری ارزش می‌یابد.

ماینرهای کامپیوتری، تراکنش های بیت کوین را امن میکنند. این ماینرها با یکدیگر در رقابتند و در ازای حفظ امنیت تراکنشها، به عنوان پاداش از شبکه بیت کوین دریافت میکنند. هر چه قدرت پردازش این کامپیوتر ها بالاتر باشد، ماینینگ شانس بیشتری برای موفق شدن دارد. به اصطلاح، کامپیوترها در عملیات ماینینگ دکل یا ابزار حفاری هستند، و شکست هیدرولیکی تنها با فشردن یک کلید انجام میشود. به این میگویند یک فرآیند فشرده انرژی! به عبارتی دیگر، انرژی که در دنیا صرف فعالیتهای ماینینگ بیت کوین میشود، چندین برابر (۴۰ برابر یا بالاتر)، بیشتر از میزان انرژی مورد نیاز برای کل شبکه ویزا است.

ارزش هر بیت‌کوین با چند بشکه نفت برابر است؟
در کشور چین، برق به نسبت؛ منبع ارزان قیمت تری است و به همین دلیل، این کشور در صنعت ماینینگ بیت کوین به مدارج بالایی دست پیدا کرده است. میزان هزینه انرژی لازم برای استخراج بیت کوین در هر سال، وابسته به اقتصاد این کشور است. ممکن است استفاده از این فرصت؛ اعتبار شما را به خطر بیاندازد. زیرا برای برداشت مازاد انرژی، لازم است با دولت همکاری کنید. هر طور به مساله نگاه کنید خاکستری است. برای نمونه، هیچ کس دوست ندارد آنقدر به زحمت بیافتد تا از انرژی ذغال سنگ به عنوان سوخت استفاده کند.

شرکت HIVE blockchain technologies، ( که پیش از استخراج بیت کوین، در زمینه استخراج طلا فعالیت داشته)؛ نیز به همین خاطر در ایسلند تاسیس شده است. HIVE جزو اولین شرکتهایی است که امکان مشارکت در توسعه و زیرسازی ماینینگ ارزدیجیتال را برای کاربران فراهم میکند. HIVE از عنصر مورد علاقه بیت کوین، یعنی یخ، استفاده میکند. آب و هوای ایسلند بسیار سرد است. در نتیجه، هزینه انرژی ماینینگ آنجا به نسبت کمتر است. دستگاه های مورد نیاز برای این کار، انرژی زیادی مصرف میکنند و به اصطلاح داغ میشوند. از این‌رو، چاره مشکلات پایین بودن دمای محیط است. سرمای هوا در ایسلند باعث میشود، هزینه کمتری صرف خنک کردن دستگاه شود. به همین خاطر است که ماینینگ در ایسلند به طور بالقوه به‌صرفه تر است.

مطالب مرتبط  هیت سینک چیست و چگونه کار می کند؟ - آشنایی با انواع هیتسینک

ایسلند: کشوری با دمای زیر صفر درجه و مکانی جدید برای ماینینگ؟

تمرکز بیت کوین عمدتا بروی زیرساخت های دیجیتالی است. در صنعت رو به رشد و درحال‌توسعه ماینینگ بیت کوین، فرصت این فراهم آمده که سود به میزان بسیار حاصل شود، و تقریبا هر نوع کامپیوتری برای این منظور قابل استفاده باشد. اما شرکتهایی که در زمینه ماینینگ اتر فعالیت میکنند، به تازگی روی کار آمده اند و اینجاست که سود بیشتری حاصل میشود!

بحث ماینینگ بیت کوین در مقیاس صنعتی در میان است و به نقل از بلومبرگ، برخی از این شرکتها میلیونها دلار ارزش دارند. همچنین، همه این شرکتها سعی دارند، هزینه انرژی مصرفی در ماینینگ بیت کوین پایین نگه داشته شود، تا ماینینگ اتریوم مقرون به صرفه‌تر باشد.

ارزش هر بیت‌کوین با چند بشکه نفت برابر است؟

در حال حاضر، نزدیک به ۸۵ درصد از حجم معاملات بیت کوین در کشور چین انجام میشوند. در کشورهایی که یارانه انرژی زیادی به آنها تعلق میگیرد،  مسلماً ماینینگ اتریوم بیشتر انجام میشود. لذا، برخی از کشورهای سردسیر، به واسطه داشتن آب و هوای سرد، فرصت خوبی را برای ماینینگ فراهم میکنند؛ که در نتیجه اختیارات و تصمیمات دولتی به وجود نیامده است.

ویژگی آب و هوایی در این کشورها، صد درصد وابسته به شرایط طبیعی است. تا هر زمان که آب و هوای ایسلند سرد است، بیت کوین سود میبرد و به قولی به نفع آن است. از این‌رو به کشورهای سردسیر، طلای زمین‌گرمایی یا ژئوترمال گفته میشود. این مساله شامل حال گروه بیت فیوری، استارت‌آپ بزرگ ماینینگ اتریوم، نیز میشود. طی سال جاری درآمد این استارت‌آپ در هلند بالای ۹۰ میلیون دلار بوده و پیش بینی میشود تا قبل از سال ۲۰۲۱ به ۵۸۵ میلیون دلار نیز برسد. مرکز داده آن فعلا در گرجستان است و همچنین قرار است به سرزمین سردسیر ایسلند نیز راه پیدا کند.

یکی از مراکز محاسباتی مجهز شرکت هش ابری در ایسلند واقع‌شده است. دلیل بنیان‌ گذار این شرکت، امانوئل ابیودون برای انتخاب ایسلند بهره مندی این کشور از انرژی سرشار و ارزان قیمت ژئوترمال، هیدروالکتریک، و آب و هوای سرد آن بوده که به خنک نگهداشتن تجهیزات ماینینگ کمک میکند. همچنین شرکت دیگری در هنگ کنگ، تحت عنوان جنسیس ماینینگ؛ که قصد دارد بزرگترین مرکز مجهز ماینینگ اتریوم را تاسیس کند، برای استفاده از ایسلند برنامه ریزی کرده است. شرکتهای فیسبوک و آلفابت (NYSE:GOOG) هم از دمای پایین هوا در ایسلند استفاده میکنند. به گزارش بلومبرگ؛ سهام هایو «سرمایه گذاران بیت کوین را هیجان زده کرد.»

استخراج بیت کوین چه مقدار انرژی مصرف می‌کند؟

ارزش هر بیت‌کوین با چند بشکه نفت برابر است؟

اخیرا هایو از جنسیس مرکز داده جدیدی به ارزش ۹ میلیون دلار خریداری کرده و در ازای آن ۳۰ درصد از سهام خود را نیز به این شرکت واگذار کرده است. به تازگی این شرکت در نزدیکی مرکز قبلی، مرکز داده دیگری را نیز از جنسیس تهیه کرده است.

مطالب مرتبط  AMD  در مقابل  INTEL: بهترین CPU سال 2023 کدام است؟

تزریق میلیاردی پول به بیت کوین

مشاور اینترنتی ولادمیر پوتین، رییس جمهور روسیه؛ در نظر دارد وارد این بازی بزرگ شود. هدف او جذب سرمایه ۱۰۰ میلیون دلاری در حوزه ارزدیجیتال است تا به روسیه در زمینه رقابت با صنعت ماینینگ بیت کوین در چین کمک کند.
دیمیتری مارینیکف، مشاور اینترنتی ولادمیر پوتین اعلام کرد:

« روسیه پتانسیل این را دارد که در آینده به بیش از ۳۰ درصد سهام ماینینگ ارز دیجیتال دست پیدا کند.»

وی در ادامه صحبت هایش به این مساله اشاره کرد که احتمالا ۱۰ میلیون دلاری که از ماینرکوین روسی جمع آوری شده، صرف توسعه پردازنده ها شود. ماساتوشی کوماگای، میلیاردر ژاپنی و یکی از بنیانگذاران شرکت اینترنتی جی ام او، درباره برنامه های ماه گذشته صحبت کرد. برنامه از این قرار بوده که بیش از ۹۰ میلیون دلار در صنعت ماینینگ بیت کوین جدیدی سرمایه گذاری شود که بخشی از آن به جذب سرمایه بپردازد و بعد این سرمایه در قالب ارزهای دیجیتال به سرمایه گذاران بازگردانده شود. در آمریکای شمالی، آوازه جنسیس، هایو و دو گروه پشتیبان میلیاردر و پیشکسوت در سرمایه گذاری، پیچیده است.

گروه هایی که از هایو پشتیبانی میکنند شامل فرانک جیسترا و فرانک هولمز میشوند که در ماینینگ فعالیت مستقل دارند. جیسترا، گولدکورپ را در سال ۲۰۰۰ تاسیس نمود (NYSE:GG). امروزه، این سهام طبق ارزش کل بازار، به ارزشی حدود ۱۱ میلیارد دلار معامله میشود و به یکی از بزرگترین نهادهای استخراج طلا تبدیل شده است. وی از سیلور ویتون نیز پشتیبانی کرده که امروز شرکت Wheaton Precious Metals را راه اندازی کرده (NYSE:WPM) است. این شرکت بزرگترین شرکت استریمینگ طلا و نقره در جهان به حساب می‌آید.

در سال ۲۰۱۵، درآمد غول فیلم سازی لاینزگیت که تاکنون برنده ۲۰ جایزه اسکار شده قریب بر ۲٫۴ میلیارد دلار بود. اینها تنها چند مثال کوچک از موفقیت های مولتی‌میلیاردی جیسترا است. هولمز مدیرعامل شرکت U.S. Global Investors واقع در سان‌آنتونیو است. این شرکت ۲٫۶ میلیارد دلار دارایی را مدیریت میکند و یکی از عالی‌رتبه‌ترین صندوق سرمایه‌های فلزات گرانبها به شمار میرود.

هر دو نفر از هایو حمایت کردند، و در حال حاضر هولمز در راس این شرکت است. هر دو همچنان به طلا علاقه نشان میدهند، چرا که طلا همیشه طلا خواهد بود! البته هیچ‌یک به صورت سنتی سرمایه گذاری نمیکنند. بیت کوین همواره پیشرفت میکند، و این دو بی هیچ وجه ممکن فرصت به این بزرگی را از دست نخواهند داد و عقب نمی‌مانند.

فناوری بلاک چین به گذشته اینترنت شبیه است، یعنی زمانی که هنوز مردم پتانسیل بالای آن را درک نکرده بودند و نمیدانستند که یک روز میتواند دنیای تبادل اطلاعات را به کل متحول سازد و یک کانال ارتباطی قوی به وجود آورد. خدمات رسان پست الکترونیکی نظیر AOL، آغازگر این تحول بود. حال، بیت کوین و اتریوم همان کاری را برای بلاک چین انجام میدهند که ایمیل برای اینترنت کرد. اخیرا، هولمز در مصاحبه ای اعلام کرده است:

«به کار بستن این فناوری تلاش و همت بالایی میطلبد، تا امکان معامله ۲۴ ساعته فراهم آید.»

اما اگر میخواهید ماینینگ ارزهای دیجیتال موفقیت آمیز باشد، باید از انرژی ارزان قیمت استفاده کنید. در شرایط ایده آل نرخ کیلو وات بر ساعت، باید حدود ۲ سنت باشد.

مطالب مرتبط  خرید ذخیره ساز SAN :  بررسی انواع SAN Storage

ریاضی حرف اول را میزند

۲۲ اکتبر امسال در جریان رویداد Money20/20؛ یکی از بنیان گذاران شرکت کامپیوتری اپل به نام استیو وزنیاک، از بیت کوین طرفداری کرد، و دلار آمریکایی را «جعلی و ساختگی» خواند. زیرا این اسکناس ها همیشه میتوانند چاپ بشوند. وی به خبرگزاری سی.ان.بی.سی اعلام کرد که بیت کوین «ثابت» است، زیرا نمیتوان ارزش آن را به اصطلاح رقیق نمود و هرگز مجموع کل بیت کوینهای شبکه به بیش از ۲۱ میلیون بیت کوین نخواهد رسید. به نقل از وزنیاک:

«شاید مقدار طلا در جهان محدود باشد، اما بیت کوین به ریاضیات وابسته‌تر است و هیچکس نمیتواند در ریاضیات دست ببرد.»

مادامی که در تاریخ ۲۱ اکتبر، ارزش هر بیت کوین به ۶ هزار دلار رسید و رفته رفته با محبوب تر شدن، این ارز به رکوردهای بالاتری دست پیدا کرد؛ بازی برای ماینرهایی که به تنهایی و با استفاده از کامپیوترهای سریعشان ماینینگ میکردند، تمام شد. اکنون نوبت به ماینینگ در مقیاس صنعتی و حمایت میلیاردی رسیده است.

جغرافیای غیر معمول ارزهای دیجیتال، در بازه ای مجازی از زمان و مکان قرار گرفته است. با این حال، محیط استخراج آن به اندازه نفت، گاز، طلا، و سایر منابع معدنی، اهمیت دارد. حوزه ارزهای رمزنگاری شده سراسری است، اما بهره برداری از مزایای آن بدین معناست که برای کاهش هزینه ماینینگ، ارزان قیمت ترین منابع انرژی موجود را به کار ببندیم. در حال حاضر ماینرها برای پیدا کردن بهترین مکان ممکن با انرژی ارزان قیمت و خطرات کمتر برای اعتبار و درآمدشان با یکدیگر در رقابتند. در وضعیت کنونی، این مکان جایی نیست به جز ایسلند، که موج جدید بیت کوین از آنجا آغاز شده است.

www.rasamco.ir

سخت افزار سازان رسام

منبع:oilprice

021-88916789