امنیت سرور چیست؟ 7 مورد مهم برای تامین امنیت سرورها

امنیت سرور چیست؟ ۷ مورد مهم برای تامین امنیت سرورها

سرور چیست؟

سرورها برنامه های کامپیوتری یا دستگاه های سخت افزاری هستند که یک یا چند سرویس را به یک شبکه خاص و کاربران آن ارائه می دهند. سرورها نقش مهمی در یک شرکت یا سازمان دارند زیرا داده های اساسی و مهم کسب و کار در آن ها ذخیره می شود، به همین علت است که سرورها تبدیل به هدفی برای اعمال مجرمانه از جمله کسب پول یا سرقت هویت توسط بزهکاران شده اند و تامین امنیت سرور امروزه از دغدغه مدیران سازمان هاست.

با توجه به موضوع گفته شده در بالا و همچنین برای جلوگیری از ضررهای بزرگ، باید مطمئن شوید که امنیت سرور شما در هر شرایطی تامین می شود. استقرار راه حل های امنیتی مناسب برای ایمن سازی سرور مانند استفاده از فایروال ها و نرم افزارهای تشخیص و حذف بدافزار، می تواند به حفظ امنیت سرور و ویندوز سرور شما در برابر هکرها و کلاهبرداران کمک کند.

بیشتر بخوانید: سرور چیست؟ | راهنمایی کامل برای شناخت و بررسی سرورها

امنیت سرور چیست و چه سودی برای شما دارد؟

امنیت سرور چیست و چه سودی برای شما دارد؟

ایمن بودن سرور باعث محافظت داده ها و اطلاعات حیاتی، دارایی ها و سایر منابع ذخیره شده در سرورها می شود. تامین ایمنی سرور شامل ابزارها و شیوه هایی است که از فعالیت های مخرب مانند حملات و نفوذ جلوگیری می کند.

هر سروری که دارای ضعف و آسیب پذیری امنیتی باشد می تواند منجر به تهدید و نقض اطلاعات شده و کل سازمان را به خطر بیندازد. برای ارائه محافظت از سرور، نرم افزارهای مختلفی وجود دارند که  می توانند به پیاده سازی امنیت لایه ای کمک کنند تا عملیات امنیتی حفظ اطلاعات سرور را به سطح بالایی برسانند.

مشکلات رایج در تامین ایمنی سرور چیست؟

این روزها نه تنها دائما بر تعداد مهاجمان سایبری افزوده می‌ شود، بلکه اعمال خلاف قانون آن ها نیز پیچیدگی بیشتری پیدا می کند.

مطالب مرتبط  چگونه بهترین مرورگر حفظ حریم خصوصی را انتخاب کنیم؟

شما باید اطمینان حاصل کنید که در روند انجام عملیات تامین ایمنی، اشتباهات رایج زیر که باعث مشکلات امنیتی سرور می شود، صورت نمی گیرد، این اشتباهات شامل:

۱)رمزهای عبور ضعیف: رمزهای عبور ضعیف به معنای کنترل های امنیتی ضعیف است. رمزهای عبور آسان را می توان به راحتی هک کرد و اگر چنین اتفاقی بیافتد، می تواند منجر به از دست دادن گسترده اطلاعات و تخریب هویت سازمان شود. مدیریت کردن رمز عبور یا استفاده از نرم افزاری که ویژگی مدیریت کردن رمزهای عبور را داشته باشد می تواند به شما در انتخاب رمز عبوری مناسب و جلوگیری از نفوذ به آن کمک کند.

۲)نرم افزار یا سیستم عامل قدیمی: هنگام تلاش برای نفوذ به سرور، مجرمان به دنبال نقاط ضعف نرم افزار می گردند. اگر سیستم عامل یا نرم افزار قدیمی روی سرور خود دارید، ممکن است به یک هدف آسان برای هکرها تبدیل شوید.

۳)وجود اکانت قدیمی یا غیر ضروری: اکانت های موجود اما غیرفعال می ‌توانند دریچه های ورود به روی هکرها را باز کنند. شما باید مطمئن شوید که حساب های غیر ضروری را حذف کرده اید تا از به وجود آمدن مشکلات ناخواسته جلوگیری کرده باشید.

۴)امنیت فیزیکی ضعیف: اگر از ابزارهای سخت افزاری مانند کلیدهای قابل حمل برای بالا بردن امنیت سرور استفاده می کنید، ریسک خطر تهدید ایمنی سرور را ، به خصوص زمانی که این کلیدها در دست افراد غیرمجاز قرار گیرد، افزایش می دهید. در نتیجه سعی کنید کلیدها و ابزار بسیار ایمن را برای سرورتان تهیه کنید.

امنیت سرور چیست و چه سودی برای شما دارد؟

بهترین روش برای تامین امنیت سرور شما چیست؟

پروسه ایمن سازی سرورها، به ویژه سرورهای بزرگ و پیچیده، به اعمال امنیتی فوق العاده ای نیاز دارد.

بهترین روش ها برای ایمن سازی صحیح سرور عبارتند از:

۱)نرم ‌افزار و سیستم‌ های خود را به‌ روز نگه دارید: از آنجایی که برخی از آسیب ‌پذیری ها ‌در سیستم‌ و نرم ‌افزار ممکن است زیاد به نظر نیایند، ارائه ‌دهندگان امنیت سایبری به طور مداوم سیستم ‌عامل و نرم ‌افزار خود را آپدیت می کنند تا امنیت با کیفیت بالا را تضمین کنند. از این رو، به روز رسانی نرم افزار و سیستم عامل سرور به طور منظم بسیار مهم است.

مطالب مرتبط  6 اشتباه رایج در بکاپ گیری از اطلاعات

۲)پشتیبان ‌گیری از همه اسناد و فایل‌ های سازمان: حتی اگر امنیت سرور قوی را برقرار کرده باشید، هرگز نمی ‌دانید که یک مجرم سایبری چه زمانی موفق می‌ شود سرورهای سازمان را به خطر بیندازد. بنابراین، پیکربندی تنظیمات امنیتی سرور رایانه یا لپ ‌تاپ برای گرفتن فایل ‌های پشتیبان، بسیار مهم است. با بک آپ گرفتن، به راحتی می ‌توانید اطلاعات و منابع نقض شده را بازیابی کنید. مکان ذخیره‌ سازی شما برای بک آپ گرفتن نیز می‌ تواند در یک local storage یا فضای ابری باشد.

۳)ورودها به سیستم سرور را بررسی کنید: ایجاد تنظیماتی برای گزارش تمام اتفاقات در سرور خصوصا ورودهای کاربران، به شما این امکان را می دهد تا فعالیت های انجام شده در سرور را نظارت کنید و در عین حال قابلیت ردیابی آن ها را نیز به دست آورید.

همچنین می ‌توانید ورود به سیستم حساب کاربری، تغییرات مجوز و تغییرات پیکربندی سیستم را تنظیم کنید.

۴)ویروس ها، بدافزارها و کی لاگرها را اسکن کنید: هکرها می توانند رمزهای عبور را از طریق ویروس های کامپیوتری و کی لاگرها به دست آورند. یکی از راه ‌های ایمن ماندن از این مشکل، اجرای منظم اسکن ‌های کامل ویروس و بدافزار است.

برخی از نرم افزارها مانند: McAfee Server Security، Avast Server، فایروال Sophos و.. برای جلوگیری از سوء استفاده از سرور، با شناسایی عاملان بهره کشی غیرقانونی و تکنیک ‌هایی را که بدافزارها را پخش می ‌کنند و اعتبارنامه ‌ها را سرقت می ‌کنند، ورود و دسترسی آن ها را به سرور منع می کنند.

مطالب مرتبط  آموزش 6 ترفند اکسل : تکنیک هایی برای حرفه ای شدن در اکسل

۵)ایجاد محدودیت دسترسی برای سرور: وقتی صحبت از امنیت سرور می شود، بهتر است میزان دسترسی هر فرد به سرور مشخص باشد، همچنین باید تا حدودی دسترسی را محدود کنید تا از سرور در مقابل حملات داخلی نیز محافظت کنید. این کار باعث کاهش نقض عمدی و غیرعمدی ایمنی سرور می شود. همچنین شما باید کنترل دسترسی به شبکه ها، دایرکتوری ها، فایل ها و سایر عناصر سرور را نیز مشخص کنید.

۶)از نرم افزاری مانند Sophos Intercept X  برای سرورها استفاده کنید: Sophos Intercept X for Servers  محافظت عالی از سرورها و اندپوینت ها را فراهم می کند و حتی فراتر از آن نیز می رود. Intercept X for Server از یادگیری عمیق بهره می برد که شکل پیشرفته ای از یادگیری ماشینی است. این نرم افزار مجموعه ای از اطلاعات های غنی و تجزیه و تحلیل موشکافانه برای شناسایی، بررسی و پاسخ به تهدید دارد.

اگر می خواهید امنیت سرور خود را به سطح بالاتری ببرید و محافظت بی نظیری از سرور خود داشته باشید، این مقاله برای شماست. در صورت داشتن هرگونه سوال در این زمینه با متخصصان ما تماس بگیرید.

امنیت سرور چیست و چه سودی برای شما دارد؟

رفرنس ها:

4 دیدگاه دربارهٔ «امنیت سرور چیست؟ ۷ مورد مهم برای تامین امنیت سرورها»

  1. بازتاب: UPS چیست؟ + 9 نکته جهت انتخاب یو پی اس مناسب برای اتاق سرور

  2. بازتاب: 15 راهکار حیاتی برای تقویت امنیت ویندوز سرور

  3. بازتاب: UPS چیست؟ + 7 نکته جهت انتخاب یو پی اس مناسب برای اتاق سرور

  4. بازتاب: چگونه شبکه خود را از حملات اسکن پورت ایمن کنیم؟ - سخت افزار سازان رسام

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

021-88916789