مهم‌ترین ارز دیجیتال چین در پی ساخت یک اقتصاد هوشمند است

 نئو، بزرگ‌ترین ارز دیجیتال چین که به‌عنوان اولین ارز رمزنگاری‌شده‌ی جهان با رتبه‌ی A شناخته‌ می‌شود، عملکرد قراردادهای هوشمند خود را منحصربه‌فرد می‌داند.

ماه مارس سال ۲۰۱۷، تقریباً ۷۰۰ نوع ارز رمزنگاری‌شده‌ی مختلف در جهان وجود داشت که امروزه این تعداد دو برابر شده است. این روند، استقبال متقاضیان و رونق این صنعت را طی ۱۲ ماه گذشته نشان می‌دهد. بااین‌حال هنوز سؤالات زیادی در مورد اینکه رشد این صنعت تا چه میزان ارزهای رمزنگاری‌شده را توجیه می‌کند، وجود دارد.

هر یک از رمزارزها، محصول، تکنولوژی یا پلتفرمی است که با هدف حل مشکلات رایج سیستم‌های متمرکز به وجود آمده. اما واقعیت این است که همه‌ی این ارزها، از کشش لازم برای پشتیبانی از چشم‌انداز خود برخوردار نیستند. به نظر می‌رسد این صنعت، بیش از آنکه عملاً به پیشرفت پروژه‌ها کمک کند، رشد خود را مدیون شور و هیجان مخاطبان است.

بااین‌حال یکی از پروژه‌هایی که خیلی زود پتانسیل و کارایی خود را در این زمینه ثابت کرد، بزرگ‌ترین پول رمزنگاری‌شده‌ی چین، نئو (NEO) بود.

مطالعه بیشتر : جان مک آفی ارز مجازی خود را با نام Freedom Coin عرضه خواهد کرد

China

یک اقتصاد هوشمند

ارز نئو که در سال ۲۰۱۴ با نام AntShares راه‌اندازی شد، در پی ساخت اقتصادی هوشمند باهدف شفاف‌سازی و اطمینان‌بخشی به مالکیت دارایی‌های غیر دیجیتال است. همان‌طور که در مقاله سفید نئو آمده، این هدف اصلی با دیجیتال کردن ثبت دارایی‌های واقعی و همچنین سپرده‌گذاری، انتقال، تجارت و وضوح‌بخشی به آن از طریق یک شبکه‌ی فردبه‌فرد محقق می‌شود.

به‌عبارت‌ دیگر، به کمک این ارز مالکیت دارایی‌های روزمره مانند خانه‌، وسایل نقلیه یا هرگونه دارایی‌ فیزیکی دیگری روی بلاک‌چین ثبت می‌شود. با دیجیتال شدن این دارایی‌ها، مالکیت آن‌ها نیز به‌وسیله‌ی قراردادهای هوشمند و هویت‌های دیجیتال رکورد می‌شود. نئو امیدوار است که با افزایش دسترسی و اعتباری که تحت شرایط فعلی امکان‌پذیر نیست، اقتصادی هوشمند را توسعه دهد.

دا هنگفی، بنیان‌گذار نئو، اخیراً در مصاحبه‌ای با نشریه فوربز اهداف این پلتفرم و تمرکز اصلی تیم خود را شرح داده است. او می‌گوید:

نئو صرفاً پلتفرمی برای قراردادهای هوشمند نیست؛ بلکه یک شبکه‌ی باز برای اقتصاد هوشمند محسوب می‌شود. هدف ما خدمت به اقتصاد هوشمند آینده یعنی اقتصادی دیجیتال، قابل‌ برنامه‌ریزی و قابل‌ اعتماد است.

چشم‌انداز پلتفرم نئو به‌نوعی تأیید‌کننده‌ی اصول صنعت ارزهای دیجیتال است. در حال حاضر این ارز در صدر فهرست ۱۰ پول دیجیتال برتر بازار سرمایه قرار دارد. در ماه ژانویه ۲۰۱۸، مجموع ارزش نئو به بیش از ۱۰ میلیارد دلار می‌رسید و به‌عنوان بزرگ‌ترین رمز ارز آسیایی شناخته می‌شد. به‌علاوه، نئو اولین ارزی بود که موفق شد از مؤسسه‌ی تحقیقاتی ارزهای رمزنگاری‌شده وایس (Weiss) رتبه‌ی A دریافت کند. این رتبه‌ها معیاری نسبی برای قابلیت مقایسه‌ی درون صنعتی به شمار می‌روند و بر اساس توزیع وزنی فاکتورهایی نظیر ریسک رمزارز، پتانسیل پاداش دهی و مبانی فناوری آن‌ها اعطا می‌شوند.

جوان ویلاورد، تحلیلگر وایس، در خبرنامه‌ی این شرکت می‌نویسد: «نئو تنها به خاطر یک ویژگی یا عملکرد درخشان به چنین رتبه‌ای نرسیده است؛ بلکه میانگین کلی نمرات مثبتی که دریافت کرده، بسیار بالا است. نئو از تکنولوژی فوق‌العاده‌ای استفاده می‌کند که اجازه می‌دهد پلتفرم در هر ثانیه هزاران تراکنش را مدیریت کند، متریک‌های کاربردی قدرتمندی را به کار می‌گیرد که فراتر از تصورند و حتی الگوهای معاملاتی آن، دقیقاً موردعلاقه‌ی جامعه‌ی سرمایه‌گذاری است.»

ارزهای دیجیتال تا سال ۲۰۳۰ جایگاه ارزهای رایج را خواهند گرفت!

تفاوت‌ها

امتیاز A نشان می‌دهد که پلتفرم مذکور در جهتی قدرتمند حرکت می‌کند؛ ولی سؤال بسیاری از مفسران و منتقدان صنعتی این است که نئو و سایر ارزهای دیجیتال که در همین راستا راه‌اندازی شده‌اند، چه تفاوت‌هایی با هم دارند. به‌عنوان‌ مثال کارشناسان ارز نئو را با دومین ارز قدرتمند صنعت، یعنی اتریوم که از بلاک‌چین خاص خود استفاده می‌کند و قراردادهای هوشمند را نیز پوشش می‌دهد، مقایسه می‌کنند.

زمانی که تشابهات این ارز رمزنگاری‌شده‌ی چینی و سایر توکن‌ها مورد سؤال قرار می‌گیرد، هنگفی می‌گوید نئو، روی ساخت پلتفرمی متمرکز شده که به لحاظ ساختاری، کاملاً منحصربه‌فرد است:

ما سعی نمی‌کنیم که یک کپی دست‌ دوم از اتریوم باشیم. البته من به کار و تلاش‌های جامعه‌ی اتریوم احترام می‌گذارم؛ زیرا آن‌ها ثابت کردند که قراردادهای هوشمند قابل‌ دستیابی هستند. ولی قراردادهای هوشمند ما بسیار متفاوت از اتریوم است. درست مثل‌اینکه علی‌بابا را نسخه‌ی چینی آمازون بخوانیم؛ درحالی‌که آن‌ها کاملاً باهم فرق دارند.

اما با وجود بلندپروازی‌های نئو و استقبال صنعت ارزهای رمزنگاری‌شده از آن، دا هنگفی اذعان می‌کند که هنوز در برخی زمینه‌ها باید سازوکار خود را بهبود دهند. او به‌طور خاص به طراحی فنی این پلت فرم اشاره می‌کند که به کاربران اجازه می‌دهد به فعالیت ارز رمزنگاری‌شده رأی بدهند و آن را اعتباردهی و کنترل کنند. او می‌گوید:

ما واقعاً می‌خواهیم مدل زنجیره‌ی نئو را بهبود دهیم. در حال حاضر کاربران، یعنی مالکان توکن‌ها جدید، می‌توانند به گره‌های جمعی رأی بدهند؛ اما اغلب کاربران عادی چنین کاری نمی‌کنند. درواقع علاوه بر پیچیدگی‌های فنی، آن‌ها انگیزه‌ای برای رأی دادن ندارند. بنابراین تلاش ما این است که مردم را تشویق کنیم فقط به قیمت توکن‌ها فکر نکنند و در امور اداره و کنترل بلاک‌چین نیز شرکت داشته باشند.

ارزیابی نهایی

به نظر می‌رسد اجرای طرح توسعه و بهبود نئو، یکی از الزامات چشم‌انداز این پروژه است. با توجه به تنوع و تعداد ارزهای رمزنگاری‌شده‌ای که در بازار وجود دارند، قابلیت‌های پیشرفت نئو این پلتفرم را برای تبدیل‌ شدن به یک ارز قانونی آماده می‌کند؛ همان‌طور که دریافت رتبه‌ی A وایس شروع قابل‌ اعتماد و بارزشی برای ارزیابی ساختار و مبانی آن به شمار می‌رود.

اما درنهایت، NEO با تمرکز بر بهبود تکنولوژی خود می‌تواند جایگاهی عالی نزد مردم پیدا کند؛ چراکه در بازارهایی که به‌سرعت رشد می‌کنند و اشباع می‌شوند، اولویت دادن به ارزش‌آفرینی ملموس است که پیروزی و موفقیت بازیگران را رقم می‌زند.

سخت افزار سازان رسام

www.rasamco.ir

منبع:forbes

021-88916789