روش های تشخیص گوشی اصلی از تقلبی و دست دوم

روش های تشخیص گوشی اصلی از تقلبی و دست دوم

دراین مقاله قصد داریم روش های تشخیص گوشی های اصلی از  تقلبی و دست دوم را به شما آموزش دهیم.

اولین مسئله ای که بعد از مراجعه به بازار موبایل و مشاهده انبوده تلفن های همراه به ذهن اکثر مردم می رسد این است که چگونه هنگام خرید مطمئن باشند که تلفن همراه اصلی خریداری می کنند، ما به شما کمک خواهیم کرد که با خیال آسوده نسبت به خرید تلفن همراه اقدام کنید.

  • اولین قدم خرید از مراکز معتبر است

با مراجعه به مراکز معتبر خرید تا حدودی می‌توانید از اصل، نو بودن و Refurbished نبودن (دستگاه‌های بازیافتی و تعمیراتی) دستگاه خود اطمینان حاصل کنید و در صورت بروز تخلف هم با در دست داشتن فاکتور خرید می‌توانید از طریق مراجع ذی‌صلاح حقوق خود را پی‌گیری کنید.

  • چک کردن بسته بندی دستگاه

هیچگاه وسیله مورد نظر را با بسته بندی باز یا مخدوش تحویل نگیرید. اجازه دهید فروشنده در حضور شما بسته بندی دستگاه را باز کند. هر چند بسته بندی مجدد برای افراد سودجو امکان‌پذیر است ولی با رعایت تمام موارد ذکر شده در این مطلب، احتمال کلاه‌برداری را تاحد زیادی کاهش می‌یابد.

  • بررسی کد معروف IMEI

کد IMEI در واقع بر‌گرفته از عبارت “International Mobile Equipment Identity” یا «شناسه بین المللی تجهیزات موبایل» است. هر گوشی جدیدی که ساخته می‌شود، باید یک کد منحصر به فرد ۱۴ رقمی داشته باشد که تا آخر عمر دستگاه با آن باقی خواهد ماند. این کد برای شناسایی تلفن‌های همراه و همچنین مسدود کردن آن‌ها از طریق شبکه کاربرد دارد. اگر گوشی‌تان گم یا سرقت شود، می‌توانید با دادن این کد به اپراتور، گوشی‌تان را مسدود کنید تا احیاناً از آن سوء استفاده نشود. پلیس هم معمولاً گوشی‌های دزدیده شده را با IMEI آن‌ها ردیابی می‌کند.

برای بررسی IMEI دستگاه از منو تماس، کد # ۰۶ #*را شماره‌گیری کنید. سریال اصلی گوشی یا IMEI روی نمایشگر ظاهر می‌شود. اگر این سریال با بارکد روی کارتن و برچسب زیر باتری (در صورت امکان برداشتن باتری) مطابقت داشت، احتمالاً گوشی مورد نظر اصل است (برخی قاچاقچیان بارکدهای تقلبی روی کارتن می‌چسبانند. این گوشی‌ها به «چنج» یا تغییریافته مشهور است و به همین سبب نمی‌توان چنین کاری را راهی مطمئن برای تشخیص اصالت گوشی دانست.)

  • تاییداصالت دستگاه با بررسی کد IMEI گوشی در یکی از سایت‌های معتبر

همواره می توانید به سایت های بررسی IMEI گوشی بروید و با وارد کردن IMEI گوشی خود مدل و مشخصات و کشور سازنده و …. را مشاهده کنید و مطمئن شوید که اطلاعات موجود در اسیت با جعبه مطابقت می کند.

دستگاه‌های کپی و های کپی

کشور چین به کپی کردن هر چیزی در قیمت‌ها و کیفیت‌های مختلف مشهور است. معمولا بعد از معرفی آخرین دستاوردهای شرکت‌های بزرگ تکنولوژی، شرکت‌های زیر پله‌ای (بدون مجوز) کشور مذکور شروع به کپی کردن این محصولات می‌کنند. البته کپی کردن تکنولوژی در همه جای دنیا صورت می‌گیرد ولی منظور ما در این بخش کپی ظاهری کامل محصولات با نام تجاری شرکت‌های بزرگ، بدون داشتن مجوز و نظارت لازم است.

  • بررسی و مقایسه ظاهری

گوشی‌های فیک (تقلبی) به خاطر شباهت ظاهری زیاد و کیفیت ساخت نزدیک به نمونه اصلی (البته در نمونه‌‌ «های کپی») راه تشخیص از روی ظاهر بسیار مشکل است. برای بررسی می‌توانید با همراه داشتن یک گوشی اصل و مقایسه همزمان این دستگاه‌ با نمونه پیش رو نمونه فیک (تقلبی) را تشخیص دهید. یا با مراجعه به سایت‌های تخصصی موبایل و بررسی و دانلود کردن عکس‌های نمونه اصلی و مقایسه با نمونه فیک متوجه تفاوت‌های آن‌ها شد. این روش به خاطر محدودیت (همراه داشتن نمونه اصلی دستگاه) و تشخیص سخت از روی عکس‌های دانلودی در هر شرایطی قابل اجرا نیست.

  • استفاده از نرم‌افزار( AnTuTu Officer اندروید)

AnTuTu Officer محصول شرکت معروف AnTuTu است که در زمینه تست سخت افزار گوشی‌های مختلف فعالیت دارد. این نرم‌افزار با بررسی برخی مشخصات و تنظیمات داخلی گوشی و همچنین چک کد IMEI دستگاه می‌تواند به شما بگوید که آیا گوشی شما تقلبی است یا خیر. در مرحله نخست این نرم‌افزار را از یکی از لینک‌های زیر دانلود و روی موبایلی که قرار است خریداری کنید نصب کنید. 

مطالب مرتبط  AMD  در مقابل  INTEL: بهترین CPU سال 2023 کدام است؟

بعد از دانلود در صورت نیاز و درخواست نرم‌افزار، برنامه را به نسخه جدید بروز رسانی کنید. گوشی و نرم‌افزار حتما باید دسترسی به اینترنت داشته باشد.

پس از آپدیت و اجرای نرم‌افزار صفحه‌ای با رنگ سبز باز می‌شود. در این صفحه با کلیک بر روی دکمه Start مراحل بررسی آغاز می‌شود.

بلافاصله پس از کلیک بر روی دکمه start، اپلیکیشن، دوربین گوشی را به‌طور خودکار فعال می‌کند و در حالت اسکن کدهای QR قرار می‌دهد. در  مرحله بعدی باید در مرورگر کامپیوتر یا دستگاه دوم (موبایل یا تبلت دیگری که از قبل از خرید همراه شماست و باید این دستگاه نیز به اینترنت دسترسی داشته باشد) آدرس y.antutu.com را وارد کنید تا یک بارکد منحصر به فرد روی صفحه نمایش دستگاه دوم (تبلت،موبایل یا رایانه) نمایش داده شود.

تصویر متعلق به صفحه باز شده در دستگاه دوم (موبایل یا تبلت و یا رایانه همراه شما) می‌باشد

تصویر گوشی که قرار است خریداری کنید و در حال اسکن صفحه نمایش رایانه یا دستگاه دوم است

نتیجه بررسی در همان مرورگر دستگاه دوم که با آن به آدرس y.antutu.com مراجعه کرده‌اید نمایش داده خواهد شد، بنابراین نباید مرورگر را ببندید. پس از اتمام فرآیند اگر با صفحه‌ای همانند تصویر زیر مواجه شوید، یعنی گوشی شما معتبر و اصل است.

تصویر متعلق به دستگاه دوم است که تایید می کند گوشی نوت ۴ تست شده اصلی است

در صورتی که دستگاه شما فیک (تقلبی) باشد تصویر زیر نمایش داده خواهد شد:

 

راه‌های تشخیص نو بودن گوشی خریداری شده

حتما این موضوع را زیاد شنیده‌اید که پس از مراجعه به یک مغازه، فروشنده اعلام می‌کند که دلیل باز شدن گوشی و روشن شدن آن تست آن در لب مرز بوده است و باید برای ورود به کشور از صحت گوشی اطمینان حاصل کنند. از این دست دلایل در هنگام فروش زیاد به گوش می‌رسد. باید به عرض برسانیم که این گونه دلایل هیچ گونه صحت و سقمی ندارد و چه بسا گوشی فروخته شده به شما دست دوم باشد و فروشنده بخواهد مجددا آن را به عنوان گوشی نو بفروشد.

مطالب مرتبط  هیت سینک چیست و چگونه کار می کند؟ - آشنایی با انواع هیتسینک

اولین موردی که باید در هنگام خرید گوشی آیفون دقت کرد:‌ پلمپ بودن گوشی می‌باشد. متاسفانه دیده شده است که بسیاری از فروشندگان پس از باز کزدن پلمپ گوشی و برداشتن لوازم اصلی آن و قرار دادن لوازم جانبی غیر اصلی آن را مجددا پلمپ می‌کنند. راه تشخیص این مورد داشتن تجربه کافی است. دستگاه‌های اصلی معملا دارای برچسب پلمب هالوگرام است. برای بررسی برچسب قبل از خرید می‌توانید به نمونه عکس‌های کارشناسان که معمولا در سایت‌های بررسی تخصصی موبایل قرارداده می‌شود توجه کنید یا از یک فرد با تجربه در این زمینه کمک بگیرید.

تذکر:شماره گیری کد (*#*#۴۶۳۶#*#*) در مورد برخی از گوشی‌های اندرویدی با شماره گیری کد (*#*#۴۶۳۶#*#*) اطلاعات تلفن، میزان مکالمه دستگاه را نمایش داده می‌شود.

 روشن نشدن دستگاه تا لحظه خرید شما:

در دستگاه‌های ساخت شرکت اپل پس از روشن کردن باید حتما گوشی مراحل رجیستر و فعال شدن گوشی نمایش داده شود و به ۱۷ زبان مختلف به شما ” سلام ” خواهد شد. در طی مراحل رجیستر شدن باید حتما گوشی به اینترنت وصل شود . این پروسه حدودا ۵ دقیقه زمان خواهد برد. ترجیحا این کار را خودتان انجام دهید و از فروشنده برای انجام مراحل کمک بگیرید .

در مورد گوشی‌های اندرویدی هم روال تقریبا مطابق گوشی‌های اپل است و دستگاه مدت زمانی حدودی ۵ دقیقه برای بالا امدن زمان لازم است و بعد از بالا آمدن سیستم عامل اندروید از شما زبان و ریجسترینگ اولیه می‌خواهد و دستگاهی که برای اولین بار روشن شده باشد یک راست وارد منو نمی‌شود.

  • گوشی‌های Refurbished

دستگاه‌های ‌Refurbished به گوشی‌های بازیافتی اطلاق می‌شود که معمولا بعد از چرخه تولید یکی دو ساله با جمع آوری دستگاه‌های معیوب و بازگشتی (تعمیراتی) توسط شرکت‌های تولید کننده موبایل با ظاهر و بدنه جدید و نو تولید می‌شوند. در بعضی از موارد این دستگاه‌ها در یک کشور ثالث مثل چین در مکان‌های نا مناسب و بدون استاندارد تولید کننده گوشی جمع آوری شده و با تعمیر و سرهم کردن اجزای گوشی‌های بازگشتی، یک گوشی جدید ایجاد می‌کنند و با بسته بندی نو و فاقد گارانتی به کشور‌های مختلف عرضه می‌شود. تشخیص گوشی بازیافتی از اصلی بسیار مشکل و تخصصی و در شرایطی غیر ممکن است.

مطالب مرتبط  چرا خرابی هارد و عمر کوتاه آن نگران کننده نیست؟

بهترین گزینه برای تشخیص این دستگاه‌ها خرید گوشی با گارانتی معتبر کارت طلایی نه به صرف گفتن فروشنده که گارانتی مثلا مرکزی دارد ممکن است. البته خاطر باید اضافه کرد گوشی‌های Refurbished معمولا با اختلاف یک تا دو ساله بعد از معرفی گوشی توسط کمپانی مربوطه عرضه می‌شود و دلیل آن هم واضح است باید تعداد گوشی‌های برگشتی به حدی برسد تا بتوان از ضایعات آنها گوشی جدید ایجاد کرد. پس می‌توانید دستگاه‌های جدیدی که هنوز از زمان عرضه جهانی آن‌ها زمان کمتر از یک سال گذشته را بدون گارانتی خرید.

در انتها دستگاه‌هایی را قطعا می‌توان بازیافتی خواند که شرکت تولید کننده آن‌ها تولید این گوشی‌ها را متوقف کرده باشد و همچنان دستگاه مورد نظر به صورت آکبند در بازار موجود باشد.

  • گوشی‌های ریجستر نشده (قاچاق)

در مورد گوشی‌های قاچاق و ریجستر نشده کار زیادی نمی‌شود انجام داد. این دستگاه‌ها معمولا بدون جعبه و برچسب وارد ایران شده و برای آن‌ها در کشور بقیه وسایل جور می‌شود. اینگونه دستگاه‌ها معمولا گارانتی ندارند و برای شناسایی آن‌ها مطابق مطالب ابتدایی بحث باید به بررسی جعبه و کد IMEI بسنده کرد.

این دستگاه‌ها برای کار در ایران مشکل خاصی ندارند و فقط در مورد اینگونه دستگاه‌ها باید مراقب باشید که گوشی خریداری شده تحت اپراتور نباشد.

گوشی‌های تحت اپراتور:  رویه ارائه سیمکارت به انضمام گوشی به گونه‌ای است که اپراتورها معمولا در زمان فروش سیمکارت، یک گوشی‌ نیز در اختیار مشترک قرار می‌دهند که این گوشی تنها تحت لیسانس اپراتور بوده و با سیمکارت‌های آن فعال می‌شود.

به این ترتیب اپراتور برای عرضه گوشی با سیمکارت خود با شرکت‌های سازنده گوشی‌های موبایل قرارداد همکاری منعقد می‌کند و برای تشویق مشترک به خرید گوشی و سیمکارت تخفیف قابل توجهی ارائه می‌کند.
اینگونه خدمات در کشور ما با اپراتورهای موبایل داخلی ارائه نمی‌شود و این بدان معناست که اگر دستگاهی خریداری کنید تحت هر اپراتوری ( اندروید یا آیفون ) با سیم کارت‌های داخلی فعال نخواهد شد.

راه تشخیص گوشی‌های تحت اپراتور فقط قراردادن سیم‌کارت داخلی ایران و آنتن‌دهی و برقراری مکالمه است.

www.rasamco.ir

سخت افزار سازان رسام

021-88916789