مقایسه SD-WAN و MPLS

مقایسه SD-WAN و MPLS : کدام فناوری شبکه برای سازمان شما ایده آل است؟

مقایسه SD-WAN و MPLS

در مقدمه بحث مقایسه SD-WAN و MPLS باید بدانید که SD-WAN یک پوشش شبکه مجازی ‌سازی شده است که می ‌تواند انواع مختلفی از اتصالات را ترکیب کند، در حالی که MPLS یک شبکه خصوصی اختصاصی مبتنی بر سخت ‌افزار است. علاوه بر این، SD-WAN تونل ‌های رمزگذاری شده را از طریق اینترنت ایجاد می ‌کند، در حالی که MPLS مستقیماً از رمزگذاری پشتیبانی نمی ‌کند، اما از اینترنت پارتیشن بندی شده است.

امروزه، تقریبا همه پذیرفته اند که SD-WAN از نظر هزینه، انعطاف ‌پذیری و امنیت نسبت به MPLS مناسب تر است.

SD-WAN چیست؟

software-defined wide area network یا همان SD-WAN  از مجازی ‌سازی و تونل ‌های همپوشانی برای اتصال کاربران به بارهای کاری در سرویس ‌های حمل و نقل چندگانه و انواع زیرساخت ‌های موجود مانند: VPN ها ، اتصالات اینترنت broadband و LTE و همچنین اتصالات multiprotocol label switching (MPLS) استفاده می کند.

با استفاده از هدایت خودکار برای بهینه ‌سازی ترافیک، SD-WAN جایگزین کارآمدی برای اتصال‌ های سنتی WAN است؛ زیرا سازمان‌ ها از دیتاسنترهای داخلی و درون سازمانی مهاجرت می ‌کنند.

MPLS چیست؟

Multiprotocol label switching (MPLS) یک پروتکل WAN است که ترافیک را با استفاده از لیبل ها به جای آدرس های IP جهت تعیین کوتاه ترین مسیر برای ارسال بسته، هدایت می کند. این فناوری هر بسته دیتا را لیبل گذاری می کند و مسیر آن را کنترل می ‌کند، به جای این که آن را از روتر به روتر از طریق تبادل بسته ‌ها ارسال کند. این فناوری برای به حداقل رساندن تأخیر روتر، بهبود  QoS، کاهش نوسان و کاهش از دست دادن بسته ها در حین جابجایی ترافیک در سریع ترین زمان ممکن در نظر گرفته شده است.

فناوری SD-WAN چگونه کار می کند؟

فناوری SD-WAN  از پروتکل‌های مسیریابی حساس به برنامه‌ ها برای بهبود عملکرد برنامه استفاده می ‌کند. اکثر راه حل های SD-WAN پوشش های مجازی را به شکل تونل های رمزگذاری شده end-to-end ایجاد می کنند، که از طریق آن یک مدیر متمرکز به طور هوشمند ترافیک شبکه را در کارآمدترین مسیر در سراسر WAN هدایت می کند. این ترافیک توسط سیاست های تجاری برای ارائه کیفیت مطلوب خدمات (QoS) اولویت بندی شده است.

این تونل ‌های امن، کاربران و نهادها را قادر می ‌سازد تا مستقیماً به نرم ‌افزار مبتنی بر ابر software as a service (SaaS)  و infrastructure as a service (IaaS)  متصل شوند که می ‌تواند هزینه ‌های زیرساخت اضافی را کاهش دهد، اتصال و تجربه کاربر را بهبود بخشد، و سطح حملات نسبت به یک معماری شبکه سنتی یا WAN هیبرید را کاهش دهد.

مطالب مرتبط  چگونه نوع فرمت هارد اکسترنال کیونپ را انتخاب کنیم؟

بیشتر بخوانید : بررسی پروتکل مدیریت شبکه dhcp سرور و کلاینت + DHCP برای سوئیچ

مقایسه SD-WAN و MPLS

MPLS‌ چگونه کار می کند؟

قابلیت MPLS باعث می ‌شود مسیریاب ‌ها با اختصاص دادن مسیر مشخصی برای ترافیک بر اساس لیبل ‌ها به جای آدرس ‌های  IP، بیشتر شبیه سوئیچ ‌ها عمل کنند. با مسیریابی IP سنتی، هر مسیریاب تصمیم‌ های مستقلی در مورد ارسال ترافیک به مقصد بعدی اتخاذ می ‌کند. اما در MPLS، ترافیک از طریق مسیریابی با label-switched path (LSP) از پیش تعیین شده ارسال می شود و مسیریاب‌ ها فقط باید برچسب‌ های MPLS ترافیک را تفسیر کنند، نه آدرس IP کامل.

مسیریاب ‌های MPLS ورودی یا خروجی دیتا را برچسب‌ گذاری کرده و بسته‌ هایی با ویژگی ‌های مشابه را ترکیب می ‌کنند تا بتوانند بعد از اختصاص یکسان برچسب، آن‌ها را از همان مسیر از پیش تعیین ‌شده ارسال کنند. در یک محیط شرکتی، این فناوری می ‌تواند به طور قابل توجهی انواع ترافیک را در یک لایه شبکه کاهش دهد که به کاهش تاخیر کمک می ‌کند.

SD-WAN در مقابل MPLS

در مبحث مقایسه SD-WAN و MPLS باید بگوییم که یک شبکه MPLS می تواند عملکرد و مزایای QoS را ارائه دهد، اما به یک شبکه هدفمند یا یک سرویس WAN مدیریت شده نیاز دارد. اما فناوری SD-WAN  به شرکت ‌ها اجازه می ‌دهد از هر شبکه‌ ای از جمله اینترنت broadband و سیاست ‌های تعریف ‌شده توسط نرم ‌افزار برای انتخاب بهترین مسیر برای هدایت ترافیک به وب‌ سایت ‌های عمومی، برنامه‌ های کاربردی ابری و دیتاسنتر استفاده کنند.

این ویژگی باعث می ‌شود که SD-WAN کاربردی تر و مقرون ‌به ‌صرفه ‌تر از فناوری MPLS باشد و برای کنفرانس ‌های تلفنی مدرن و VoIP، هوش تجاری و دیگر برنامه ‌های real-time مفید باشد.

SD-WAN تسهیلات ساده ‌تر و دامنه ‌ی گسترده‌ تری از پیکربندی‌ های مهندسی ترافیک به دلیل پایه‌ های تعریف‌ شده به صورت نرم ‌افزاری، ارائه می ‌دهد. به همین دلیل، SD-WAN امنیت بهبود یافته ‌ای نسبت به MPLS دارد؛ سیاست ‌های تعریف ‌شده به صورت نرم ‌افزاری و اجرا شده از طریق ابر به شما کمک می ‌کنند تا ترافیک شبکه را از هر جایی که آمده یا به هر مقصدی می ‌رود، رمزگذاری کنید.

مطالب مرتبط  معرفی 10 سرویس فضای ابری رایگان برای اندروید و ios

مقایسه SD-WAN و MPLS : مزایا

در مقایسه SD-WAN و MPLS  در بخش مزایا، موارد بسیاری مطرح است که در ادامه آن ها را بررسی می کنیم. فناوری SD-WAN  می تواند کاربران را از طریق هر ترکیبی از اتصالات به منابع متصل کند، در حالی که MPLS به یک شبکه ثابت و اختصاصی نیاز دارد. این بدان معنی است که SD-WAN  مزایای مختلفی را نسبت به MPLS ارائه می دهد، برای مثال :

هزینه ‌های کمتر: ترافیک شبکه WAN به ‌طور معمول با افزایش استفاده از ابر، به شدت افزایش می ‌یابد و هزینه‌ ها را افزایش می ‌دهد، به ‌ویژه اگر سخت ‌افزار جدیدی را برای پاسخ‌ گویی به نیازهای پهنای باند بالاتر خریداری کنید. SD-WAN با استفاده از گزینه‌ های مقرون به صرفه مانند اینترنت عمومی، هزینه ‌ها را کاهش می ‌دهد.

انعطاف پذیری بیشتر: تغییرات در زیرساخت مجازی یک معماری SD-WAN فقط چند دقیقه طول می کشد، در حالی که تغییرات در یک شبکه MPLS با تمام پیچیدگی های مدیریت فایروال ها و سایر دستگاه ها در دیتاسنتر و شاخه های متعدد می تواند ماه ها طول بکشد.

مقایسه SD-WAN و MPLS

عملکرد بالاتر : SD-WAN  از فرمان ترافیکی هوشمند برای اولویت ‌بندی ترافیک بحرانی استفاده و تونل ‌های مستقیم ایجاد می ‌کند، که backhauling را حذف می ‌کند، تأخیر را کاهش می ‌دهد و بهبود تجربه کاربر را به دنبال دارد. اما MPLS همچنان نیاز دارد که تمام ترافیک را از طریق یک دروازه امنیتی مرکزی مسیردهی کند.

سادگی بیشتر: پیشرفته ‌ترین راه‌ حل‌های SD-WAN دارای قابلیت zero-touch  هستند. که نیاز به پیش‌ تنظیم دستگاه‌ ها را برطرف می ‌کند. ZTP  (Zero-Touch Provisioning) می تواند به طور خودکار هر روتر را در WAN پیکربندی و راه اندازی کند. ولی MPLS  به سخت افزار متصل است و به پیکربندی دستی نیاز دارد.

امنیت قوی تر: تونل های SD-WAN به صورت end to end رمزگذاری می شوند و به راحتی با عملکردهای امنیتی ارائه شده توسط ابر یکپارچه می شوند تا از کاربران و اطلاعات به عنوان بخشی از معماری SASE محافظت کنند. اتصالات MPLS خصوصی هستند اما ذاتا امن یا رمزگذاری شده نیستند، بنابراین هر گونه اطلاعاتی که از طریق MPLS عبور کند، در صورتی که اتصال دچار مخاطره شود، آسیب ‌پذیر است.

مطالب مرتبط  15 دقیقه کاهش استفاده از شبکه های اجتماعی چه تاثیراتی دارد؟

سوالات متداول مبحث مقایسه SD-WAN و MPLS

فناوری MPLS برای شرکت شما ایده آل است یا  SD-WAN؟

برای سازمان‌ هایی که از برنامه‌ های ابری مانند Microsoft 365 استفاده می کنند، مسیریابی ترافیک با انتقال آن از طریق MPLS به دروازه اینترنت متمرکز از طریق معماری hub-and-spoke کافی نیست؛ این شیوه هزینه بالایی داشته و تاخیری را به ‌همراه دارد که به بهره‌ وری و تجربه کاربر آسیب می ‌زند.

برای ارائه تجربه کاربری سریع و پشتیبانی از برنامه ها و خدمات ابری، ترافیک اینترنت باید به صورت محلی هدایت شود. به همین دلیل، امروزه سازمان‌ ها به SD-WAN روی ‌آورده‌ اند تا اتصالات اینترنت محلی را برای شبکه های سازمانی توزیع شده ایجاد کنند.

آیا SD-WAN جایگزین MPLS می شود؟

تکنولوژی SD-WAN  در اکثر موارد می تواند جایگزین MPLS شود. با این حال، سازمان‌ هایی که دلایل خاصی برای ادامه استفاده از زیرساخت MPLS  دارند (مانند دستورات انطباق یا سایر محدودیت ‌های حریم خصوصی) می ‌توانند برای به دست آوردن مزایای SD-WAN ، آن را در سایر حوزه‌ های عملیاتی اتخاذ کنند، و مدارهای MPLS همچنان می ‌توانند به عنوان مسیرهای SD-WAN در صورت لزوم عمل کنند.

چرا SD-WAN بهتر از MPLS است؟

با مقایسه SD-WAN و MPLS می توانیم بگوییم که SD-WAN  می تواند از هر ترکیبی از اتصالات استفاده کند، در حالی که MPLS به اتصالات شبکه ایستا و اختصاصی نیاز دارد. این ویژگی به SD-WAN اجازه می ‌دهد تا هزینه‌ های کمتر، استقرار آسان ‌تر، پیکربندی انعطاف ‌پذیرتر، عملکرد بالاتر و امنیت قوی ‌تر را برای کاربران گسترده و حجم کاری متفاوت ارائه دهد.

مقایسه SD-WAN و MPLS

رفرنس ها:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

021-88916789