5 اشتباه رایج که به مادربرد شما آسیب می زند

۵ اشتباه رایج که باعث آسیب به مادربرد می شود

برخی اشتباهات ساده و به ظاهر بی اهمیت می تواند منجر به آسیب به مادربرد شود. در این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با مواردی را که باید برای محافظت از مادربرد خود از آنها اجتناب کنید آشنا کنیم.

اگر سی پی یو مغز کامپیوتر شما باشد، مادربرد قلب آن است. مادربرد بخشی است که قسمت های مختلف کامپیوتر را به هم متصل می کند. بنابراین اگر مادربرد شما به مشکلی بر بخورد، قطعا مشکلی فراتر از تعویض یک قطعه پیش خواهد آمد.

معمولا مادربرد ها از استحکام کافی برخوردار هستند و آسیب های ناشی از استفاده روزانه روی آنها تاثیر نمی گذارد. اما مواردی وجود دارد که می توانید انجام دهید تا از عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل کنید. محافظت از مادربرد در برابر آسیب برای محافظت از سایر اجزاء بسیار مهم است.

با اجتناب کردن از برخی اشتباهات رایج که باعث آسیب رساندن به مادربرد می شود می توانید از دردسرهای خرابی مادربرد جلوگیری کنید.

۱-اتصالات کوتاه

این مشکل بیشتر در رایانه های رومیزی شایع است اما به ندرت در لپ تاپ ها نیز رخ می دهد. این که آیا دوست دارید کامپیوتر شخصی تان را خود اسمبل کنید یا یک دستگاه اسمبل شده را از جایی بخرید ، اگر به درستی اسمبل نشده باشد ، احتمال اتصال کوتاه وجود دارد.

5 اشتباه رایج که باعث آسیب به مادربرد می شود

مادربرد برق را هدایت می کند و آن را به اجزای دیگر منتقل می کند بنابراین نباید با هیچ وسیله ای حتی کیس و وسیله هایی که بد نصب شده اند در تماس باشد.فن های سی پی یو که شل بسته شده اند معمولا می توانند صدمات جبران ناپذیری را به مادربرد وارد کنند.همچنین کابل های شل که یکی از اشتباهات رایج در تعمیر و نگهداری رایانه ها هستند.

در حین اسمبل کامپیوتر باید مادربرد را به درستی داخل کیس وصل کنید. مادربرد چند پیچ دارد که باید به درستی به کیس وصل شوند. مظمئن شوید که از همه ی پیچ ها استفاده می کنید و همه آنها به اندازه کافی محکم هستند.یک پیچ شل می تواند به یک مادربرد  خسارت وارد کند.

مطالب مرتبط  فیشینگ چیست؟ | 4 روش شناسایی و مقابله با حملات فیشینگ

به طور خلاصه ، داخل کامپیوتر شما باید مرتب و منظم باشد.تماس ناخواسته مادربرد با یک شیء ، می تواند باعث اتصال کوتاه شود.

جهت مطالعه بیشتر در این زمینه می توانید به مقاله چرا خرابی هارد و عمر کوتاه آن نگران کننده نیست؟ مراجعه کنید.

۲-محافظت در برابر افزایش جریان برق

مادربرد محل اتصال رایانه شما با منبع تغذیه(power supply) است.خرید منبع تغذیه مناسب برای نیاز های شما بسیار مهم است، اگر قطعات شما به قدرت بیشتری نسبت به مقداری که پاور تامین می کند احتیاج داشته باشند،این مساله ممکن است موجب خراب شدن قطعات یا مادربرد شود.

اما مشکل رایج مادربرد ها افزایش قدرت برق است. برخی وسایل برقی در خانه مانند کولر گازی یا یخچال تشنه برق هستند. آیا تا به حال دیده اید که چراغ های شما هنگام خاموش شدن این دستگاه ها سوسو بزنند؟ این به این دلیل است که آنها نیاز به برق بیشتری داشته اند که باعث این افزایش موج شد.

5 اشتباه رایج که باعث آسیب به مادربرد می شود

هنگامی که این وسایل خاموش می شوند، چند ثانیه طول می کشد تا جریان تنظیم شود. و در این چند ثانیه ،جریان به سایر لوازم الکترونیکی مانند چراغ یا رایانه شما هدایت می شود. این ساده ترین توضیح در مورد افزایش قدرت است.این اتفاق بسته به قدرت برق و شبکه برق منطقه شما و حتی شرایط آب و هوایی بیش از چیزی که فکر می کنید ممکن است اتفاق بیافتد.

اکثر پاور ها و مادربرد ها ولتاژهای خود را طوری تنظیم می کنند که بتوانند نوسانات کوچک برق را رد کنند اما اگر این نوسانات زیاد باشد می تواند به مادربرد و تمام اجزای متصل به آن آسیب بزند.این مسئله بسیار مهم است و تنها راه حل آن این است که یک محافظ برق به سیستم خود وصل کنیم.

۳-تمیز کردن خروجی های تهویه

گرما دشمن وسایل الکترونیکی است.اجزای کامپیوتر باید خنک بمانند تا بتوانند به درستی کار کنند ، ولی خودشان گرمای زیادی تولید می کنند به همین دلیل است که از بین بردن این گرما از طریق فن یا هیت سینک برای کامپیوتر بسیار مهم است.

مطالب مرتبط  تکنولوژی HPE InfoSight چیست و چگونه به عملکرد صحیح سازمان ها کمک می کند؟
5 اشتباه رایج که باعث آسیب به مادربرد می شود

اگر لپ تاپ شما دائما داغ می شود باید خروجی های تهویه آن را تمیز کنید. گرما می تواند باعث خم شدن مادربرد شود، البته وقتی راجب خم شدن صحبت می کنیم منظرمان خم شدن به صورتی نیست که مادربرد تغییر شکل بدهد اما حتی انحراف های کوچک هم می تواند روی قسمت های حساس تر مثل اتصالات و پیچ ها تاثیر بگذارد.

به یاد داشته باشید که اتصالات شل یا نامناسب یک بمب ساعتی برای مادربرد شماست.

۴-اجزای ناسازگار دلیلی بر آسیب به مادربرد

یکی دیگر از اشتباهاتی که برخی از کاربران مرتکب می شوند تلاش برای نصب اجزای ناسازگار و بی کیفیت روی مادربرد است. قبل از اسمبل کردن رایانه ی شخصی حتما بررسی کنید که آیا همه ی قطعات با هم سازگار هستند یا نه؟ وبسایت های زیادی وجود دارند که می توانید برای بررسی این موضوع از آنها کمک بگیرید.

5 اشتباه رایج که باعث آسیب به مادربرد می شود

همچنین به این موضوع توجه کنید که برای سیستم خود از قطعات با کیفیت استفاده کنید.اگر قصد تهیه یک سیستم گران قیمت را دارید قطعاتی مانند رم و پاور را با کیفیت بالا خریداری کنید.

همانطور که قبلا ذکر شد گرما دشمن اجزای کامپیوتر است. هنگام خرید فطعاتی نظیر کارت گرافیک به این نکته توجه داشته باشید که بعضی از کارت گرافیک ها به دلیل طراحی فن و سایر عوامل بیشتر داغ می شوند.که در صورت امکان از خرید آنها اجتناب کنید.

۵-برخورد نادرست می تواند باعث آسیب به مادربرد شود

مادربردها حین نصب به دلیل عدم مراقبت بسیار آسیب می بینند.اگر کامپیوتر خود را اسمبل می کنید، یک مچ بند آنتی استاتیک و تشک ضد استاتیک در دست داشته باشید.

هنگام کار با مادربرد ، همیشه آن را روی تشک ضد استاتیک نگه داری، زیرا یک ضربه ثابت می تواند صدمات جبران ناپذیری به مادربرد شما وارد کند.

5 اشتباه رایج که باعث آسیب به مادربرد می شود

نکته مهم دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که از دست زدن به مدار روی مادربرد خودداری کنید. هر زمان که آن را بلند می کنید ، آن را با استفاده از لبه ها نگه دارید. علاوه بر این ، هنگام نصب ، مادربرد را با اعمال فشار مساوی بر روی تمام گوشه ها پیچ کنید ، یعنی قبل از اینکه همه پیچ ها را ببندید هیچ یک از آنها را کاملا سفت نبندید.

مطالب مرتبط  شبکه مش یا روترهای Wi-Fi:  کدام گزینه بهتر است؟

نحوه بررسی خرابی مادربرد

تشخیص یک مادربرد آسیب دیده به سادگی سایر قسمت های کامپیوتر نیست. به طور کلی ، زمانی آشکار می شود که رایانه شما دارای خطای سخت افزاری مانند بوت نشدن باشد. البته نمی توانید بلافاصله این مشکل را به مادربرد اختصاص دهید. با این حال ، یک سری مراحل وجود دارد که می توانید برای تشخیص آسیب مادربرد انجام دهید.

  • پاور را روشن کرده و چراغ سبز روی مادربرد را بررسی کنید. اگر چراغ سبز روشن نشد ، مشکل از منبع تغذیه یا مادربرد است. با یک پاور متفاوت بررسی کنید و اگر هنوز مادربرد روشن نمی شود ، احتمالاً مادربرد خراب شده است.
  • اگر چراغ سبز روشن می شود ، اصول اولیه اجزای کامپیوتر خود ، یعنی CPU و RAM را بررسی کنید. فقط این دو جزء را وصل کنید و ببینید آیا مادربرد در BIOS یا UEFI بوت می شودیا خیر.
  • اگر هنوز بوت نمی شود ، باتری CMOS را در مادربرد خود بررسی کنید. اگر رایانه شما بیش از چند سال از عمر آن می گذرد ، به احتمال زیاد باتری باید تعویض شود.

صفحه اینستاگرام رسام

www.rasamco.ir

سخت افزار سازان رسام

اخبار روز تکنولوژی

منبع : makeuseof

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

ما را در اینستاگرام دنبال کنید
021-88916789