تفاوت انواع رم ddr

تفاوت رم های DDR و DDR2 و DDR3 و DDR4 چیست؟

از زمانی که رم ها در قالب DIMM معرفی شدند، انواع زیادی از رم های مختلف وجود داشته اند اما از سال ۲۰۰۰ رم DDR بر بقیه رم ها غلبه کرده است.در این مقاله قصد داریم تفاوت رم های DDR و DDR2 و DDR3 و DDR4را از بدو تاسیس در سال ۲۰۰۰ بررسی کنیم.

درست است که دیگر رم های مدل DDR1 و DDR2 مورد استفاده قرار نمی گیرند.ولی رم DDR3 هنوز هم توسط بسیاری از افراد استفاده می شود و رم DDR4 نیز از زمانی که در سال ۲۰۱۴ عرضه شد تا هم اکنون توسط بسیاری از سیستم عامل ها مورد استفاده قرار می گیرد.

اما بیایید ببینیم چه تفاوت هایی بین رم DDR1 و DDR2 و DDR3 و DDR4 پیدا می کنیم تا بتوانید تفاوت این نوع ماژول ها را یاد بگیرید.

تفاوت های فنی رم های DDR

DDR مخفف Double Data Rate است و اساساً به این معنی است که آنها قادرند در هر چرخه ساعت دو خواندن و دو کار نوشتن داشته باشند. این همان چیزی است که همه نسل ها در آن مشترک هستند ، اما منطقاً هر نسل جدید تغییرات و پیشرفت هایی را اعمال کرده است که آنها را از نظر فنی بسیار متفاوت می کند.

رم DDR1

این رم در سال ۲۰۰۰ ارائه شد و استفاده از آن تقریبا از سال ۲۰۰۲ آغاز شد.این رم با ولتاژ ۲٫۵ و ۲٫۶ کار می کند و حداکثر ظرفیت آن ۱۲۸ مگا بایت است و سرعت انتقال آن نیز ۲۶۶ مگاترنسفر بر ثانیه (۱۰۰-۲۰۰ مگاهرتز)است.

مطالب مرتبط  معرفی و بررسی روش های آپدیت فریمور سرور HPE

رم DDR2

این رم حدود سال ۲۰۰۴ ارائه شده و ولتاژ مورد نیاز آن نیز حدود ۲۸ درصد کمتر از مدل قبلی یعنی ۱٫۸ ولت است و حداکثر توان آن ۲۵۶ مگابایت بوده و سرعت انتقال آن نیز حدودا ۵۳۳ است.

تفاوت رم های DDR

رم DDR3

این نسخه در سال ۲۰۰۷ ارائه شد و تحولی اساسی در این زمینه ایجاد کرده است چرا که این رم با ولتاژ حدود ۱٫۵ و ۱٫۶۵ ولت کار می کند و سرعت انتقال آن ۱۰۶۶ مگاهرترز است. ظرفیت این مدل به ۸ گیگ در هر ماژول می رسد.

تفاوت رم های DDR

رم DDR4

این مدل سال ۲۰۱۴ ارائه شده است و هم اکنون گسنرده ترین مدل رم است.ولتاژ آن به ۱٫۰۵ و ۱٫۲ ولت کاهش یافته و سرعت پایه آن ۲۱۳۳ مگاهرتز بوده و ظرفیت آن به ۳۲ گیگ در هر ماژول میرسد.البته این مدل هم کم کم در حال پیشرفت است.

تفاوت های فیزیکی رم های DDR

اگرچه این چهار نوع رم دارای فرمت DIMM هستند و می توانند از نظر ظاهری بسیار شبیه به هم باشند (در واقع ،طول همه آنها ۱۳۳٫۳۵ میلی متر است).ولی تفاوت های اساسی بین آنها وجود دارد که باعث می شود ما نتوانیم یک رم DDR1را در سوکت یک رم DDR2 جا بزنیم.

مطالب مرتبط  آموزش 6 ترفند اکسل : تکنیک هایی برای حرفه ای شدن در اکسل

همه ماژول ها در قسمت اتصالشان دارای یک دهانه هستند که از اتصال آنها به پریزهای نسل دیگر جلوگیری می کند (مراقب باشید زیرا اگر بیش از حد فشار دهید ، می توانید سوکت یا ماژول RAM را بشکنید).

تفاوت رم های DDR در عملکرد

بارزترین تفاوت بین نسل های مختلف RAM در عملکرد است. با پیشرفت تکنولوژی ، عملکرد به تدریج بهبود یافته است ، و این به طور کلی نسل به نسل دو برابر شده است.

البته این موضوع به بهبود عملکرد بقیه اجزا نیز وابسته است زیرا تغییر هر نسل از رم با تغییر کامل پلتفرم همراه است.

البته باید به این موضوع نیز توجه کنید که اگر به دنبال ارتقا دادن رم سیستم خود هستید فراموش نکنید که ابتدا مشخصات مادربرد را بررسی کنید تا مطمئن شوید که از چه نوع رمی پشتیبانی می کند.

صفحه اینستاگرام رسام

اخبار روز تکنولوژی

منبع : techlog360

021-88916789