دستگاه ذخیره سازی

بررسی انواع دستگاه ذخیره سازی جهت بکاپ گرفتن اطلاعات

پشتیبان ‌گیری از اطلاعات برای هر کسب و کار و سازمانی بسیار حیاتی است؛ زیرا به وسیله این کار می توانند وظایف اصلی شان را انجام دهند و در صورت خرابی سخت ‌افزاری یا فاجعه‌ های طبیعی مشکلی برای آن ها پیش نیاید و بازیابی از فاجعه را به راحتی انجام دهند. جهت برداشتن اولین قدم برای بکاپ گرفتن اطلاعات، نخستین کار انتخاب یک دستگاه ذخیره سازی مناسب با نیازهای سازمان شماست.

قطعا هنگام انتخاب و خرید با تنوع دستگاه ذخیره سازی در بازار مواجه خواهی شد. از انواع دستگاه های ذخیره سازی و بکاپ گرفتن اطلاعات میتوان به: تیپ درایوها، درایوهای اپتیکال، SD کارت ها، HDD ، خدمات ذخیره‌ سازی ابری و… اشاره کرد.

ما در این مقاله، به معرفی و بررسی انواع دستگاه‌ ذخیره ‌سازی مناسب جهت بکاپ گرفتن اطلاعات و نکات مهمی که باید هنگام استفاده از آن ‌ها در نظر گرفته شود، میپردازیم.

دستگاه ذخیره سازی Tape : قابل اطمینان

مزیت اصلی استفاده از تیپ درایوها، قابلیت اطمینان آن هاست. شما میتوانید حتی با گذشت سال ها پس از عملیات ذخیره سازی، اطلاعات موجود در تیپ کارتریج ها را به صورت ایمن بخوانید.

به همین دلیل، بسیاری از شرکت ‌ها و کسب و کارهای بزرگ از انواع دستگاه ذخیره سازی تیپ درایو به عنوان سیستم اصلی بکاپ گیری خود استفاده می ‌کنند. علاوه بر این، تیپ درایوها می‌ توانند به راحتی خارج از فضای دیتاسنتر یا محیط شرکت و در محلی دیگر نگهداری شوند. بنابراین اطلاعات ذخیره شده در آن‌ ها در برابر هر گونه خرابی سخت ‌افزاری، سرقت یا بلایای طبیعی محافظت می‌ شوند.

خرید تیپ درایو و دیتا کارتریج HP

مطالب مرتبط  چرا خرید دیتا کارتریج برای هر سازمانی ضروریست؟
دستگاه ذخیره سازی جهت بکاپ گرفتن اطلاعات

هاردهای HDD و SSD

HDD محبوب ‌ترین دستگاه‌ ذخیره‌ سازی اطلاعات برای کاربران مختلف است. هارد دیسک‌ ها دستگاه‌ های قابل حمل و مقرون به صرفه‌ برای ذخیره ‌سازی هستند. این دستگاه به اشکال و اندازه‌ های مختلف با ظرفیت ‌های ذخیره‌ سازی از مگابایت تا ترابایت در دسترس می باشد. شما می ‌توانید به راحتی یک هارد دیسک را به کامپیوترتان متصل کنید و عملیات بکاپ گیری اطلاعات را انجام دهید.

هارد دیسک ‌ها معایبی نیز دارند. آنها به راحتی می‌ توانند آسیب ببینند، شکسته یا خراب شوند. بنابراین هنگام استفاده از HDDها برای پشتیبان گیری احتیاط بیشتری لازم است. اکثر هارد دیسک ‌ها از ویژگی password protection پشتیبانی نمی ‌کنند. بنابراین اگر HDD تان گم یا دزدیده شود، اطلاعات شما هر فردی که آن را بیابد، قابل دسترسی خواهد بود.

SSD یک دستگاه ذخیره ‌سازی دیگر است که در حال جایگزینی با هارد دیسک ها می باشد. SSDها نسبت به HDDها سریع‌ تر، بادوام تر و قابل اعتمادتر هستند. اما این دستگاه ها قیمت بالایی دارند و مدل های SSD با ظرفیت ذخیره سازی بالاتر، قیمت بیشتری نیز دارد.

دستگاه ذخیره سازی جهت بکاپ گرفتن اطلاعات

دستگاه ذخیره سازی NAS: ظرفیت ایده آل

NAS یا همان Network Attached Storage دستگاه‌ ذخیره‌ سازی با ظرفیت بالا می باشد که به طور مستقیم به یک شبکه متصل شده و فضای ذخیره ‌سازی برای چند کامپیوتر یا دستگاه را فراهم می کند. با دستگاه های NAS می توانید به راحتی فایل ها را با دیگران به اشتراک بگذارید و از چندین دستگاه از طریق شبکه به آن فایل ها دسترسی داشته باشید. دستگاه ذخیره سازی NAS مناسب ترین گزینه برای کسب ‌و کارهای کوچک و کاربران خانگی به جهت ذخیره سازی و بکاپ گرفتن اطلاعات است.

مطالب مرتبط  چگونه بهترین سی پی یو سرور برای انواع عملکرد را انتخاب کنیم؟

عملکرد NAS عمدتاً به فریمور آن بستگی دارد. برخی از دستگاه‌های NAS با نسخه‌ های ابتدایی فریمور منتشر می ‌شوند که شامل باگ‌ های کشف نشده هستند و ممکن است مشکلاتی در زمان ذخیره اطلاعات ایجاد کنند. بنابراین، باید وب ‌سایت تولیدکننده را برای اطلاع از انتشار نسخه‌ های جدیدتر  فریمور بررسی کنید و پیش از استفاده، نرم‌افزار را ارتقاء دهید.

قیمت و خرید NAS Storage

دستگاه ذخیره سازی جهت بکاپ گرفتن اطلاعات

سرویس های ذخیره سازی خارج از محل (Cloud, FTP, و…)

سرویس‌ های ذخیره‌ سازی ابری و سرورهای FTP به کاربران این امکان را می ‌دهند که فایل ‌ها را از راه دور در مکانی خارج از مکان اصلی ذخیره کنند و از آن ها در برابر ویروس ‌ها، هکرها و بلایای طبیعی محافظت کنند. در اوایل دهه ۹۰، از دستگاه ذخیره سازی FTP به طور گسترده ای برای انتقال فایل های بزرگ به یک سرور راه دور (remote) استفاده می شد. حتی امروزه برخی از کسب ‌و کارها از سرورها و خدمات  FTP، FTPS  یا SFTP برای بکاپ گیری offsite استفاده می ‌کنند.

یکی از محدودیت های FTP این است که شما به یک سرویس گیرنده FTP (یا نرم افزار بکاپ گیری سازگار) برای پشتیبان گیری یا بازیابی فایل های ذخیره شده در سرور نیاز دارید.

همچنین پیکربندی یک سرور FTP زمانی که نیاز به باز کردن پورت‌های اضافی یا پیکربندی فایروال یا روتر برای انتقال فایل‌ها به/از سرور دارید، می ‌تواند فرآیندی پیچیده و زمان‌بر باشد. به همین دلیل، بسیاری از کاربران برای ذخیره سازی آنلاین اطلاعات به سمت فضای ذخیره سازی ابری می روند.

مطالب مرتبط  راهنمای خرید تیپ لایبرری IBM

یکی از بزرگترین مزیت‌های استفاده از فضای ذخیره‌سازی ابری این است که راه مناسبی برای دسترسی به داده‌ها از هر نقطه از جهان با اتصال به اینترنت فراهم می‌کند.

از محدودیت های این سرویس نیز می توان به احتمال افزایش هزینه‌ های عملیاتی اشاره کرد. همچنین اگر مصرف پهنای باند از حد مشخصی که توسط سرویس ابری ارائه می ‌شود فراتر رود، انتقال اطلاعات محدود می شود یا کاهش می یابد.

دستگاه ذخیره سازی جهت بکاپ گرفتن اطلاعات

جمع بندی مبحث انتخاب دستگاه ذخیره سازی مناسب بکاپ گرفتن اطلاعات

شما باید هر نوع دستگاه ذخیره سازی و بکاپ گیری اطلاعاتی که انتخاب میکنید را از نظر ظرفیت، سرعت بکاپ ‌گیری، هزینه، امنیت، قابلیت اطمینان و دسترسی پذیری اطلاعات بررسی کنید تا بتوانید بهترین گزینه را برای سازمان و کسب و کارتان تهیه کنید.

در نهایت میتوانید برای انتخاب بهترین دستگاه ذخیره سازی مناسب بکاپ گرفتن اطلاعات و همسو با نیاز مجموعه تان با متخصصان ما تماس بگیرید و خریدی مطمئن را تجربه کنید.

رفرنس ها:

1 دیدگاه دربارهٔ «بررسی انواع دستگاه ذخیره سازی جهت بکاپ گرفتن اطلاعات»

  1. بازتاب: LTFS چیست؟ راهنمای جامع بررسی فناوری سیستم فایل نوار خطی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

021-88916789