راهنمای جامع خرید سرور HP

راهنمای جامع خرید سرور HP

امروزه نمی‌توان نقش سرورهای hp و ذخیره‌سازها در ارتقای امنیت اطلاعات و تأثیر بسزای آن‌ها در افزایش سرعت کارکرد کسب وکارهای کوچک و متوسط را کتمان نمود. نیازهای متعدد و مختلفی مانند ضرورت به اشتراک‌گذاری منابع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مجموعه بین کارکنان، از به اشتراک‌گذاری چاپگرها و اینترنت تا فایل‌ها و فولدرها و ایجاد سطوح مختلف دسترسی بین ایشان و چندین و چند نیاز دیگر، سبب شده است تا فروش سرور hp و خرید سرور HP در سازمان‌های بزرگ، شرکت‌ها و کسب‌ و کارهای کوچک و متوسط افزایش پیدا کند. با این وجود در حال حاضر در کشور ما، استفاده از کامپیوترهای شخصی به عنوان سرور در کسب‌ و کارهای کوچک بسیار رایج است.

در بحث فروش و خرید سرور hp ما به صاحبان کسب وکارهای کوچک و متوسط نیز پیشنهاد می کنیم برای رفع نیازهای مجموعه خود به سرور، از خرید سرور اچ پی دریغ نکنند؛ چراکه استفاده از سرورهای ارزان با مشخصات فنی معمولی، بهتر و اصولی‌تر از استفاده از کامپیوتر شخصی قدرتمند با مشخصات فوق‌العاده است.و همواره به خاطر داشته باشید که سرورها دارای نقش و وظیفه اصلی در شبکه هستند باید همواره از اطلاعات آنها بکاپ گرفت و یا در فضایی دیگری خارج از سرور اطلاعات را ذخیره کرد.

سرور HP چیست؟

سرور ترکیبی از سخت افزار کامپیوتری و سیستم عامل است که منابع مختلفی مانند رم، فضای ذخیره‌سازی، پردازنده و … را برای کاربران داخل شبکه آماده می‌کند. می‌توان گفت سرور کامپیوتری است با تعداد زیادی هارد دیسک، رم و پاور قدرتمند. سرورها از پیدایش شان تاکنون تغییرات زیادی داشته‌اند. تفاوت سرورها در طراحی ظاهری آنها و ترکیب سخت‌افزارهای داخل آن است. ظاهر سرورها در نحوه قرارگیری آنها در فضای داخل رک تاثیرگذار است و این رک در اتاق سرور قرار می‌گیرند.

سرور HP :

سرور HP با نام کامل HPE Servers محصولی از شرکت Hewlett Packard Enterprise کشور آمریکاست. سرور که در واقع قلب شبکه شماست، وظیفه انتقال اطلاعات، پردازش، ذخیره سازی و تخصیص منابع شبکه را بر عهده دارد. شرکت HP محصولات سازمانی خود را با عنوان HPE به بازار عرضه کرده است. 

به طور کلی می توان گفت سرورهای ساخت شرکت HP به عنوان پر طرفدارترین سرور جهت استفاده در دیتا سنترها به شمار می روند. شاید دلیل این محبوبیت این است که این سرورها چه در مقیاس بزرگ و چه در مقیاس کوچک می توانند بیشترنیازهای شما را برآورده سازند. شما با انتخاب درست مدل و خرید سرور HP مورد نیاز خود می توانید به سطح عملکرد بالا، افزایش میزان دسترسی ، قابلیت توسعه و مدیریت دست یابید.

 

خرید سرور HP
خرید سرور HP

معرفی شرکت HPE

شرکت HPE یا همان Hewlett Packard یک شرکت بزرگ در زمینه تولید سرور  و سایر تجهیزات الکترونیکی است که در بیش از ۱۷۰ کشور دنیا نمایندگی دارد. درآمد سالیانه این شرکت برابر با ۹۰ میلیارد دلار است.

این شرکت در سال ۱۹۳۹ با سرمایه ۵۳۸ دلار در پالوآلتو کالیفرنیا توسط بیل هیولت و دیو پکارت تاسیس شد.  هر دو موسس این شرکت مهندس برق بودند.

این شرکت در ابتدا دستگاه نوسان ساز صوتی مدل HP200A را برای شرکت والت دیسنی طراحی کرد. سپس به سراغ انواع دستگاه های و تجهیزات الکترونیکی و غیره رفت.در دهه هفتاد میلادی اولین سرور به نام HP3000 را به بازار عرضه کرد. اما زیاد مورد استقبال قرار نگرفت و خیلی زود از بازار حذف شد سپس در یک و نیم دهه بعد در سال ۱۹۸۴ این شرکت چاپگرهای  خود را وارد بازار کرد که موفقیت خوبی را برای آن ها به همراه داشت.

این شرکت مجموعه ای گسترده از تجهیزات الکترونیکی  را در قالب ماشین های اداری، لوازم صوتی و تصویری، سرورها و نیز برخی از تجهیزات خاص ارتباطی به بازار عرضه کرده است.

 

انواع سرور HP

 سرور HP ایستاده

اگر شما کسب و کاری کوچک و تازه بنیادی دارید و یا آنکه می خواهید از سرور HP استفاده کنید سرورهای سری ایستاده می تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. سرورهای ایستاده HP یک سرور کوچک و جمع و جور است که به مانند رایانه شخصی عمل می کند. این سرور ها شبیه به کیس است و نیازی به نصب در رک ندارند. تمامی نرم افزارها و سخت افزارهایی که در این سرورها به کار برده می شوند، در سطح پایینتری مشابه سرورهای دیگر هستند. از نظر قیمت نیز ارزان تر می باشند و به شما امکانات خوبی را برای شبکه های کوچک می دهند.

مطالب مرتبط  چگونه بدون نیاز به آنتی ویروس پولی کامپیوترمان را ایمن کنیم؟

این سرور همانند سرورهای رکمونت عمل می کند با این تفاوت که از ظرفیت ها و قابلیت های کمتری برخوردار است. این سرورها این قابلیت را دارند که با بیشتر نرم افزارهای مختص سرورها هماهنگ شود. از نظر فنی این سرورها از رایانه های شخصی قدرتمندتر و به نسبت سرورهای رکمونت و یا سایر سرورهای قدرتمندتر، از قدرت کمتری برخوردارند. با این حال این سرورها مناسب کسب و کارهای کوچک و تازه بنیاد هستند.

 سرورHP رکمونت 

رده دیگری از سرورهای اچ پی سری «رکمونت» است. رکمونت ها سرورهایی هستند که به صورت چمدانی ارائه می شوند و برای راه اندازی باید در رک قرار بگیرند (اصطلاح رکمونت نیز به این موضوع اشاره دارد). سرورهای رکمونت HP از معروف ترین سرورهای شرکت HP هستند و تقریبا تمام دیتاسنترهای بزرگ از این سرورها استفاده می کنند. این سرورها قابلیت توسعه بسیار خوبی دارند و از تمامی فناوری ها و نرم افزارهای ارائه شده از سوی شرکت HP و یا سایر شرکت ها پشتیبانی می کنند.  سرورهای رکمونت انواع بسیار گوناگونی دارند و با قدرت ها و قابلیت های بسیار متنوعی ارائه می شوند. در واقع بسیاری از دیتاسنترها متشکل سرورهای HP رکمونت هستند. این سرور ها می توانند با تمام سخت افزارهای ارائه شده از سوی شرکت HPE هماهنگ شوند و از طیف گسترده ای از تکنولوژی های شبکه و دیتاسنتر پشتیبانی می کنند. در زیر فهرستی از این محصولات ارائه شده است.

پرفروش ترین سرور رکمونت در ایران

سرور HP تیغه ای 

سری قابل توسعه از سرورهای اچ پی سرورهای تیغه ای یا Blade نام دارند. از نظر پیکربندی تفاوت زیادی میان سرورهای تیغه ای و سرورهای رکمونت وجود ندارد. مزیت اصلی این سرورها توسعه آن ها در قالب یک فریم واحد است.

سرورHP سینرژی

این سری از سرورها نسل آخر فناوری های شرکت HPE است که برای فعالیت های حیاتی  شبکه ارائه شده اند. این نوع از سرورها شکل توسعه یافته تر از سرورهای بلید هستند و توانمندیهای خوبی در زمینه محاسبات، ذخیره سازی، ارتباطات شبکه و بهره گیری از نرم افزارها دارند. اکنون انواع مختلفی از ماژول ها و تیغه های این نوع از سرورها وجود دارند که میتوانند به ما در بهینه تر شدن فعالیت شبکه کمک کنند.

انواع سرور های HP و ویژگی ها و مورد استفاده آنها


مزایای انتخاب سرور HP چیست

سرور HP مزایایی خاص خود را دارند که در زیر به آنها می پردازیم:

  • سرورهای HP جزو پرفروش‌ترین سرورهای جهان هستند. که هر کدام از این سرورها و قطعات برای  کارایی بهتر و با قابلیت اطمینان بالا طراحی شده‌اند.
  • سرورهای اچ پی از نظر فنی بسیار پیشرفته هستند و به خاطر تجربه گسترده شرکت HPE در سطح جهان، از نظر طراحی بسیار توسعه یافته می باشند و به راحتی نیازهای فنی شبکه شما را برطرف می کنند.
  • سرور HP با توجه به گوناگونی قطعات داخلی بهترین انتخاب برای بخش‌های کامپیوترهست.
  • سرورها HP بسیار انعطاف پذیر هستند. این سرورها قابلیت تطابق خوبی با همدیگر، دیگر تجهیزات شبکه و نرم افزارها دارند و امکان توسعه سریع شبکه را در اختیار شما قرار می دهند.
  • سرور HP طوری ساخته  می‌شوند که بیشترین کارایی و اطمینان را برای جلوگیری از down شدن داشته باشند. کل قطعات داخلی سرور HP توسط خود HP تست و سپس ارائه می‌شوند.
  • پشتیبانی گسترده ای از نظر آموزش و اطلاعات فنی سرورهای HP صورت می گیرد.
  • سرورهای HP مطابق با پیشرفت های دنیای دیتاسنترها به جلو می روند.
  • بخش تحقیقات و توسعه این شرکت HP همواره تجربه استفاده کنندگان مختلف از سرور  HP را در محصولات جدید لحاظ میکند.
  • این شرکت به صورت بیست و چهارساعته از خریداران خود پشتیبانی می کند. (به غیر از ایران که مشکل تحریم ها را دارد)در بقیه نقاط جهان می توانید به راحتی به نزدیکترین مرکز پشتیبانی HPE تماس بگیرید و به راحتی هر مشکلی که دارید را برطرف کنید.
  • علاوه بر موارد فوق دلایل زیادی وجود دارد که سرورهای HP را به محبوب ترین برند سرور در جهان تبدیل کرده است. پر واضح است که محصولات این شرکت صرفا محدود به سرور نیستند و محصولات دیگری مانند Storageها را با بالاترین کیفیت ارائه می‌دهد.
مطالب مرتبط  خرید سرور و 6 نکته مهم و طلایی که باید در نظر بگیرید

انتخاب سرور HP مناسب

برای خرید یک سرور ابتدا باید هدف خود را از خرید سرور hp مشخص کنید. اگر نگهداری اطلاعات حجیم مجموعه در اولویت است، باید سروری تهیه کنید که به لحاظ تعداد و نوع هارددیسک‌های قابل پشتیبانی، حجم و فضای مدنظر شما را فراهم آورد. پس بهتر است در وهله اول هدف خود را از خرید سرور hp مشخص کنید و این موضوع را نیز مدنظر قرار دهید که در صورت عدم محدودیت در میزان بودجه‌ای که برای خرید سرور اچ پی در نظر گرفته‌اید، با انتخاب سرور مناسب می‌توانید همه آپشن ها را یک‌جا فراهم کنید. اما در صورتی که در میزان بودجه درنظرگرفته‌شده محدودیت دارید، سعی کنید سرور انتخابی را به هدف اصلی خود نزدیک کنید.

برای مثال اگر محافظت از اطلاعات مهم مجموعه‌تان در اولویت است، باید سروری تهیه کنید که Raid Controller سخت افزاری مناسب داشته باشد تا بتوانید سطوح مختلف امنیتی در لایه هارددیسک‌ها در سرور خود ایجاد کنید. اگر دسترسی از بیرون مجموعه به کمک اینترنت به سرور داخل مجموعه در اولویت است، باید سرور اچ پی خریداری شود که به لحاظ سخت‌افزاری این امکان را فراهم آورد.

مراحل انتخاب سرور HP مطابق نیاز مجموعه:

انواع مدل سرور HP

مرحله اول (انتخاب شاسی سرور یا chassis)

اولین نکته  خرید سرور HP  پیکربندی اجزایی است که ما برای سرور خود انتخاب می کنیم. این پیکربندی امکان نصب تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری را در اختیار ما قرار می دهد.مثلا اگر در سازمان و یا شرکت خود رک داریم بهتر است از سری سرور رک مونت (DL Series) استفاده کنید.

اگر تصمیم به خرید سرور از سری سرور های رک مونت گرفتیم ، باید به این موضوع توجه کنیم که بر روی رک خود چه مقدار فضای خالی میتوانیم به سرور مورد نظر اختصاص دهیم. تا بر اساس فضای موجود تصمیم بگیریم که سرور یک یونیتی برای ما مناسب است یا دو یونیتی یا چهار یونیتی .

مرحله دوم ( انتخاب پردازنده یا CPU ) برای سرور HP

 بعد از مشخص شدن شاسی سرور ، باید مشخص شود که به چه نوع پردازنده ای در سرور خود نیاز داریم .

برای انتخاب پردازنده مناسب برای سرور خود ، میبایست در نظر داشته باشیم که چه مقدار سرعت پردازش(فرکانس پردازش که بر حسب GHz  سنجیده میشود) و چه مقدار هسته پردازشی(CPU Core) نیاز داریم. بعد از مشخص شدن تعداد هسته و سرعت پردازش مورد نیاز میتوانیم پردازنده  سرورمان را از کاتالوگ سرور انتخاب کنیم .  در نظر داشته باشید که حداکثر تعداد پردازنده در سرور های تک یونیتی و دو یونیتی، ۲ عدد، و در سرورهای چهار یونیتی ۴ یا ۸ عدد پردازنده میباشد.

مرحله سوم: ( انتخاب حافظه موقت یا RAM ) برای سرور HP

مرحله سوم در کانفیگ انتخاب مموری های مورد نیاز و تعداد RAM است . در این مرحله میبایست بدانیم چه حجمی از RAM بر روی سرور خود نیاز داریم . در هنگام انتخاب RAM برای سرور خود بهتر است از تعداد مموری بالا با حجم کمتر انتخاب کنیم . با این کار پهنای باند انتقال اطلاعات به مموری ها افزایش یافته و باعث میشود سرعت پردازش سرور مقدار قابل قبولی افزایش پیدا کند .

مرحله چهارم : انتخاب رید کنترلر ( Raid Controller ) برای سرور HP

در این مرحله میبایست رید کنترلر سرور خود را انتخاب کنیم . در هنگام انتخاب رید کنترلر باید به این موضوع توجه کنیم که آیا نیاز به ارتباط سرور با استوریج خارجی ( DAS ) داریم یا نه . اگر ارتباط سرور با استوریج خارجی را مدنظر داشته باشیم میبایست از ریدکنترلرهای دارای پورت اکسترنال استفاده کنیم . همچنین در این مرحله میبایست در نظر بگریم که بر روی سرورخود نیاز به SAS Expander داریم یا خیر . برای مثال بر روی سرور DL380 G7 بدون قرار دادن Expander نهایتا ۸ عدد هارد دیسک میتوانیم قرار دهیم . و در صورتی که تصمیم به قرار دادن درایو های بیشتری داریم میبایست از SAS Expander بر روی سرور خود استفاده کنیم. نکته بعد در انتخاب Raid Controller میزان cache  مورد نیاز است. هرچقدر cache کنترلر سرور دارای ظرفیت بیشتری باشد میزان بیشتری از اطلاعات را میتوان در Buffer کنترلر قرار داد. و این عمل در بهبود عملکرد Read/Write تاثیر زیادی دارد.

مطالب مرتبط  چگونه شبکه خود را از حملات اسکن پورت ایمن کنیم؟

مرحله پنجم : انتخاب هارد درایور (HDD/SSD Drive) برای سرور HP

در این مرحله میبایست درایو های مورد نیاز خود و تعداد درایو های خود را انتخاب نماییم . در این مرحله میبایست متناسب مقدار فضای ذخیره سازی مورد نیاز خود ، Level رید که میخواهیم بر روی درایو های خود پیاده سازی کنیم تعداد درایو های خود را انتخاب کنیم .

در هنگام انتخاب درایو ها خود میبایست مشخص کنیم آیا به درایو SSD نیاز داریم یا به درایو های HDD . و مورد دیگر این است که چه نوع اینترفیسی(SAS/SATA) با سرور ما سازگار است و یا این که کدام سایز از درایو ها برای سرور ما متناسب است .

نوع اینترفیس درایو های ما با توجه به رید کنترلر مشخص میشود . برای مثال بعضی از رید کنترلر ها تنها از درایو های SATA پشتیبانی میکنند .سایز درایو هایمان نیز متناسب با شاسی سرور انتخاب شده مشخص میشود که بر روی سرور درایو های SFF میتوان قرار داد یا درایو های LFF

مرحله ششم: انتخاب DVD برای سرور HP

در این مرحله باید مشخص کنیم که آیا به درایو نوری نیاز داریم یا خیر . در صورت نیاز میتوانیم از Optical Drivre بر روی سرور خود استفاده کنیم.

مرحله هفتم: انتخاب Power مورد نیاز برای سرور HP

مرحله آخر انتخاب پاور مناسب برای سرور است .در این مرحله بهتر است با استفاده از نرم افزار Power Advisor  شرکت HP  مقدار برق مورد نیاز برای سرورمان را مشخص کنیم . سپس با توجه به برق مورد نیاز سرور Power  مورد نیاز برای سرور خود را انتخاب نماییم . در هنگام انتخاب پاور بهتر است به موضوع Redandancy توجه داشته باشیم ، که با این کار   Availbility سرور خود را تا حد ممکن بالا ببریم . سرورهای رک مونت حداقل یک عدد پاور و حداکثر ۸ عدد پاور را پشتیبانی میکند که این میزان با توجه نوع سرورها متفاوت است.

توجه به مشخصات و توانمندی های سرور HP

در راهنمای خرید سرور HP همیشه تناسب میان نیازهای سازمانی با سرور HP خریداری شده از مهمترین نکات است. شما باید در هر زمان از سرورهایی استفاده کنید که بتوانند نیازهای واقعی شما در زمینه پردازش، ذخیره سازی و ارتباطات را برطرف کنند.

هر سروری که در شبکه ما قرار می گیرد، مجموعه ای از مشخصات و توانمندیها را دارد. این مشخصات و توانمندیها به شما کمک می کند که بتوانید ساختار مناسبی از سخت افزارها را در اختیار داشته باشید که با کمک آن نرم افزارها را به اجرا درآورده و در نهایت فعالیت های لازم را بر روی داده ها و اطلاعات خود انجام دهید.

تهیه لیست تجهیزات سرور HP مناسب

اما بهترین راهنمایی جهت خرید سرور HP آن است که با کمک یک کارشناس فنی یک فهرست خرید تجهیزات طبق نیاز های خود تهیه کنید و از آن برای بررسی ملزومات استفاده کنید. سرورهای HP از انواع پردازنده ها، رم ها، هاردها و حافظه های ذخیره سازی، کارت های شبکه، ریدکنترلرها، نرم افزارها و نیز امکانات ارتباطی و گرافیکی پشتیبانی می کنند. اما شما تنها به تعداد محدودی از این موارد نیاز دارید اما بهتر است شما روی هدف خودتان متمرکز شوید و به سراغ سروری و یا کانفیگ سروری بروید که بهترین انطباق را با فهرست شما دارد. ممکن است مجبور به تغییرات جزئی در مدل و مشخصات باشید، اما نگران نباشید، همپوشانی بسیار خوبی در این قطعات و تجهیزات وجود دارد.

مطالعه بیشتر : معرفی انواع تجهیزات شبکه 

جهت کسب اطلاع و مشاوره رایگان با ما در تماس باشید. ۰۲۱-۸۸۹۱۶۷۸۹

صفحه اینستاگرام رسام

www.rasamco.ir

سخت افزار سازان رسام

021-88916789