راهنمای خرید SSD

راهنما و مشاوره فنی خرید بهترین حافظه SSD

حافظه SSD چیست ؟

SSD (درایو حالت جامد) یک جایگزین برای HDD سنتی ( هارد دیسک) است که برای مدت ها روش اصلی ذخیره سازی رایانه های شخصی و لپ تاپ ها بوده است.

اختلاف بین این دو زیاد است SSD ها همانطور که از اسمشان پیداست درایو حالت جامد هستند و هیچ قسمت متحرکی ندارند  ولی ولی هارد دیسک های دارای قسمت های متحرکی هستند با توجه به این تفاوت SSD بسیار سریعتر از هارد دیسک ها هستند و سرعت خواندن و نوشتن بالاتری دارند که باعث می شود سیستم عامل و برنامه ها سریعتر اجرا شوند.همچنین SSD ها نسبت به هارد دیسک ها علاوه بر سریعتر بودن و امنیت بالاتری نیز دارند.

SSD ها در کنار مزایای زیاد خود معایبی نیز دارند که یکی از این معایب قیمت بالای آنهاست بطوری که قیمت یک SSD 300 گیگابایتی ۱۵۰ دلار است در حالی که با همین قیمت می توان یک هارد ۲ تا ۴ ترابایتی خرید.

مقدمه ها را کنار بگزاریم و به این موضوع بپردازیم که هنگام خرید SSD باید به چه چیزهایی توجه کنیم.

ظرفیت درایو :

به دلیل قیمت های نسبتا بالای SSD ها بیشتر مردم SSD های ۱ ترابایتی نمی خرند زیرا برای اکثر مشتریان بسیار گران است.مورد استفاده ی SSD ها حتی SSD های کوچک بیشتر در درایو بوت است.درایو بوت سیستم عامل شما را نگه می دارد و اگر ویندوز خود را بر روی SSD نصب کنید بدون در نظر گرفتن بقیه ی مشخصات  فنی،سیستم شما خیلی سریع بوت می شود. شما همچنین می توانید برخی از برنامه ها و بازی های خود را نیز روی این حافظه قرار دهید.

مطالب مرتبط  متاورس چیست؟ + بررسی کاربردها، ویژگی ها و میزان اهمیت Metaverse

میزان کاربرد و محدوده استفاده از یک حافظه SSD بدون نیاز به حافظه ی بستگی  به میزان هزینه ای دارد که قصد داریم برای آن در نظر بگیریم.در اینجا لیستی از ظرفیت های معمول SSD ها و محدوده ی قابل انتظار برای مصارف هر یک را آورده ایم :

۳۲ گیگابایت : مناسب برای نصب سیستم عامل و برخی از برنامه ها مثل مدیا ها و بازی ها (نه خیلی زیاد)

۶۴ گیگابایت : عالی برای نصب سیستم عامل و مناسب برای نگهداری همه ی برنامه های شماست اما مدیا ها بازی ها در آن بسیار محدود هستند.

۱۲۰ گیگابایت : عالی برای نصب سیستم عامل و مناسب برای مدیا ها و بازی هاست،حداقل تعدادی از بازی های موردعلاقه شما را برای لود شدن سریع در خود نگه می دارد.

۲۴۰ گیگابایت : عالی برای نصب سیستم عامل و مناسب برای مدیا ها و بازی هاست.شما نمی توانید تمام بازی ها و فیلم های خود را روی آن بریزید اما این حافظه خیلی زود هم پر نخواهد شد.

۴۸۰ گیگابایت : عالی برای نصب سیستم عامل و مناسب برای مدیا و بازی هاست.درست است که در این حافظه ها به اندازه ی پول می دهید مثل هارد دیسک ها حافظه ندارید اما سرعت بالایی که خواهید داشت این تفاوت را جبران می کند.

سازنده :

خرید حافظه SSD

SSD وسیله ای گران قیمت است و خرید آن چیزی نیست که بشود ساده از آن گذشت.هنگام خرید این حافظه ها باید دقت کنید که از برندی معتبر و سطح بالا مانند سامسونگ،Silicon Power،ADATA و western digital خرید کنید.

خرید یک SSD که برند نیست و اصطلاحا no name است قطعا برای شما مشکلاتی به همراه خواهد داشت مخصوصا وقتی که قیمت آن در مقایسه با قیمت های رقبا بطور چشمگیری کمتر باشد، ارزش این را ندارد که شانس خود را با به خطر انداختن سیستم عامل و اطلاعات شخصی خود امتحان کنید.

مطالب مرتبط  وای فای 7 چیست؟ + بررسی 5 دلیل برای ارتقا به Wi-Fi 7

سرعت خواندن و نوشتن :

سرعت خواندن و نوشتن یکی دیگر از جنبه های فنی SSD است و با استفاده از آن عملکرد SSD سنجیده می شود.در اصل این مقدارها نرخی هستند که داده ها خوانده و نوشته می شوند.سرعت خواندن بالا باعث  لود شدن هر چه سریعتر بازی ها و برنامه ها و همچنین سیستم عامل شما می شود و سرعت نوشتن بالا کمک می کند که فایلهای فشرده سازی نشده خیلی سریعتر کار کنند.

در حالی که همه ی این حافظه ها سریعتر از هارد دیسک ها (HDD) هستند اما سرعت خواندن و نوشتن همه ی آنها یکسان نیست.SSDهای جدیدتر و سطح بالاتر با سرعت ۵۰۰ مگابایت بر ثانیه یا بیشتر کار می کنند اما مدل های قدیمی تر و ارزان تر به طور طبیعی سرعت پایینتری دارند.

جهت مطالعه بیشتر در این زمینه می توانید به مقاله بهترین ابزار های شخصی سازی ویندوز ۱۰ مراجعه کنید.

پشتیبانی از SATA3 :

بیشتر SSD ها (نه همه آنها) از رابط SATA استفاده می کنند اما تفاوت سرعت بین SATA1، ۲ و ۳ تفاوت قابل توجهی بین آنها ایجاد می کند.سرعت انتقال SATA1 نهایتا تا ۱٫۵ گیگ در ثانیه ،SATA2 3 گیگ در ثانیه و SATA3 6 گیگ در ثانیه است.SSD هایی که از SATA3 استفاده می کنند سرعتی دو برابر نسبت به مدل هایی که از SATA2 استفاده می کنند دارند.بنابراین اگر مادربرد نسبتا جدیدی دارید که رابط SATA3 دارد بهتر است SSD یی تهیه کنید که آن هم از SATA3 پشتیبانی کند.

قیمت و مقایسه مشخصات :

قیمت یکی از مهمترین عوامل در انتخاب SSD است.با این حال قیمت SSD ها ثابت نیست و مرتب در نوسان است.وقتی که شما این مطلب را می خوانید ممکن است قیمت SSD هایی که من معرفی کرده ام تغییراتی کرده باشد.

مطالب مرتبط  اسنپ شات چیست؟ + آموزش استفاده از قابلیت Snapshot در استوریج های کیونپ

طول عمر حدودی :

معمولا سازندگان این حاظه ها طول عمر حدودی این قطعات را در واحد ساعت ذکر می کنند که با فاکتوری به نام M.T.B.F مشخص می شود که هر چه مقدار آن بیشتر باشد عمر آن بالاتر و احتمال خرابی آن کمتر می شود.

جهت خرید و مشاوره با ما تماس بگیرید. ۰۲۱۸۸۹۱۶۷۸۹

www.rasamco.ir

سخت افزار سازان رسام

اخبار روز تکنولوژی

منبع : Make Tech Easier

021-88916789