آیفون 10

۵ ویژگی بد آیفون ۱۰ از دید منتقدان

آیفون ۱۰ آیا توانایی این را دارد که صنعت گوشی‌های هوشمند را متحول کند؟ بعد از عرضه‌ی رسمی این گوشی و انتشار نقدهای مرتبط به آن، ردپای این سؤال اساسی را می‌توان در بیشتر نقدها و بررسی‌ها دید.

هرچند که نقدهای این آیفون ۱۰۰۰ دلاری اپل اکثرا مثبت هستند، اما در بین آن‌ها انتقادهایی هم دیده می‌شود. در این مطلب، ۵ ویژگی آیفون ۱۰ را عنوان می‌کنیم که به نظر منتقدان، چنگی به دل نمی‌زنند.

۱. بریدگی صفحه‌نمایش

منتقدان از این 5 ویژگی آیفون 10 بیزار هستند

منتقدان معتقدند که نمایشگر آیفون ۱۰ از نمایشگر دیگر آیفون‌ها یک سر و گردن بهتر است. اما این نمایشگر چندان هم بی‌نقص نیست؛ وجود یک بریدگی نه‌چندان زیبا در قسمت فوقانی آن باعث شده که ستایش تمام و کمال منتقدان را دریافت نکند.

منتقد سایت Verge می‌گوید که این بریدگی اطراف سنسورها در حالت عمودی گوشی چندان به چشم نمی‌آید؛ اما در حالت افقی بسیار آزاردهنده هستند. او در همین زمینه نوشته:

«متأسفانه در بالای آیفون ۱۰ آن‌قدر انواع و اقسام سنسورها قرارگرفته که اپل مجبور شده به این بریدگی تن دهد. شاید سازندگان در آینده‌ی نزدیک راه‌حلی را برای این مشکل ارائه دهند، اما تا آن موقع باید گفت که این مشکل پابرجا خواهد ماند. مهم‌ترین معضل این بریدگی این است که هنوز بیشتر اپلیکیشن‌ها با آن سازگار نیستند و به همین خاطر، قسمتی از نمایشگر هرز می‌رود.»

منتقد سایت Digital Trends می‌گوید که تلاش‌های اپل برای پنهان‌سازی این بریدگی کافی نبوده و این قسمت، ظاهر یکدست نمایشگر را به هم ریخته است.

«iOS جوری طراحی‌شده که اطلاعات بالای نمایشگر مثل علائم باتری و قدرت سیگنال در اطراف این بریدگی قرار بگیرند. بسیاری از اپلیکیشن‌های پیش‌فرض هم متناسب با این مشخصه طراحی شده‌اند؛ اما در هنگام تماشای ویدیوها در حالت افقی، حضور این بریدگی به‌خوبی احساس می‌شود.»

تقریبا نکته‌ی دوست‌داشتنی در مورد این بریدگی وجود ندارد، چون به‌هرحال اپل از سر ناچاری به حضور آن تن داده است. اما این بریدگی برای برخی از منتقدان چندان آزاردهنده نیست.

مطالب مرتبط  disaster recovery چیست؟ + راهکار بازیابی فاجعه Bare metal برای سازمان ها

منتقد Mashable می‌گوید که هرچند این بریدگی توجهات را به خود جلب می‌کند، اما بعد از کمی استفاده برای کاربر عادی می‌شود.

جهت مطالعه بیشتر در این زمینه می توانید به مقاله نقد و بررسی آیفون X مراجعه کنید.

«شاید برای تماشای فیلم یا عکس وجود این بریدگی به چشم بیاید، اما بعد از مدتی وجود آن احساس نمی‌شود…البته حدس می‌زنم که در آینده شکایت‌ها در مورد بریدگی عمدتا از جانب کسانی خواهد بود که از آیفون ۱۰ استفاده نمی‌کنند.»

منتقد TechCrunch خیلی صریح می‌گوید که این بریدگی اصلا آزاردهنده نیست و مشکلی با آن ندارد.

«درزمینه‌ی این بریدگی این اطمینان را می‌دهم که بعد از یک روز استفاده، خیلی سریع وجود آن را فراموش می‌کنید.»

‌جهت مطالعه بیشتر در این زمینه می توانید به مقاله شناسایی ۲۲ اپ مخرب باتری مراجعه کنید.

۲. Face ID

5 ویژگی بد آیفون 10 از دید منتقدان

مهم‌ترین مشخصه‌ی آیفون ۱۰، سیستم تشخیص چهره‌ی آن تحت عنوان «فیس آی‌دی» (Face ID) است. با توجه به حذف حسگر اثر انگشت و فقدان روش‌های دیگر (البته غیر از رمز عبور) فیس آی‌دی به تنها روش برای باز کردن گوشی بدل شده است. با توجه به این موضوع، کاربران انتظار دارند که فیس آی‌دی در ۱۰۰ درصد مواقع درست عمل کند؛ اما متأسفانه این‌گونه نیست.

منتقد Digital Trends از فیس آی‌دی چندان راضی نیست و به نظر او حسگر اثر انگشت آیفون‌ها عملکرد بهتری دارند.

«گاهی اوقات به نظر می‌رسد که فیس آی‌دی در مرحله‌ی آزمایشی به سر می‌برد. «تاچ آی‌دی» (Touch ID) عملکرد خوبی داشت و خیلی سریع اثر انگشت کاربر را شناسایی می‌کرد؛ اما فیس آی‌دی سرعت حسگر اثر انگشت را ندارد و گاهی اوقات درست عمل نمی‌کند.»

منتقد Verge اعتقاد دارد که فیس آی‌دی در همه‌ی اوقات کار نمی‌کند. او می‌گوید که این حسگر در محیط‌های تاریک عملکرد خوبی دارد اما در زیر نور خورشید عملکردش پایدار نیست.

«خبر بد در مورد فیس آی‌دی این است که عملکرد فوق‌العاده‌ای ندارد. برای عملکرد خوب این سنسور، لازم است که گوشی را در فاصله‌ی مناسبی نسبت به چهره در دست بگیرید و به‌صورت مستقیم به آن نگاه کنید.»

منتقد واشنگتن پست می‌گوید که این حسگر از هر ۱۰ بار ۹ بار به‌درستی عمل می‌کند. البته این منتقد از نحوه‌ی پیوستگی این حسگر با iOS 11 راضی نیست.

«یکی از تصمیم‌های آزاردهنده‌ی اپل اتخاذ کرده این است که بعد از باز کردن گوشی با فیس آی‌دی، روانه‌ی صفحه‌ای سرشار از نوتیفیکیشن‌ها می‌شوید. برای رسیدن به صفحه‌ی اصلی، ناچارید که از پایین نمایشگر به سمت بالا سوایپ کنید.»

مطالب مرتبط  6 اشتباه رایج در بکاپ گیری از اطلاعات

۳. نیاز به یادگیری

5 ویژگی بد آیفون 10 از دید منتقدان

در آیفون ۱۰ دکمه‌ی هوم حذف‌شده و اپل برای جایگزین کردن آن، تعدادی فرمان حرکتی اضافه کرده که کاربران با استفاده از آن‌ها می‌توانند کارهای مختلفی انجام دهند. اما یادگیری این فرمان‌های حرکتی می‌تواند زمان‌گیر باشد.

منتقد Tom’s Guide می‌گوید که مدتی طول کشیده تا به استفاده از این فرمان‌ها عادت کند.

«در روز اول استفاده از آیفون ۱۰، باید عادت می‌کردم که به‌جای فشردن دکمه برای خروج از اپلیکیشن، ناچارم به سمت بالا سوایپ کنم. همچنین به‌جای دو بار فشردن دکمه برای دیدن اپلیکیشن‌های بازشده، باید به یاد می‌آوردم که به سمت بالا سوایپ کنم و انگشتم را در آن حالت نگه دارم. به‌هرحال مدتی طول می‌کشد تا کاربران به چنین فرمان‌هایی عادت کنند.»

منتقد Engadget هم چندان از این فرمان‌های حرکتی دل خوشی ندارد.

«به دلیل حذف دکمه‌ی هوم، ناچاریم که از فرمان‌های حرکتی استفاده کنیم و این فرمان‌ها تاحدی سرعت عمل کاربر را پایین می‌آورند. مثلا وقتی به بخش برنامه‌های باز شده بروید، برای بستن آن‌ها نمی‌توانید از سوایپ به سمت بالا استفاده کنید و ناچارید که انگشتتان را روی آن نگه دارید و سپس روی علامت خروج در گوشه‌ی آن ضربه بزنید.»

۴. اپلیکیشن‌های بهینه نشده

با توجه به نقدهای منتشر شده، این‌طور به نظر می‌رسد که هنوز بسیاری از اپلیکیشن‌ها برای نمایشگر آیفون ۱۰ بهینه نیستند. منتقد Verge می‌گوید که بهینه نبودن اپلیکیشن‌ها موجب به هدر رفتن حاشیه‌های نمایشگر شده است. او به‌عنوان‌مثال به اپلیکیشن‌های گوگل مپس و اسپاتیفای اشاره می‌کند که برای نمایشگر این گوشی بهینه نشده‌اند.

«اجرای اپلیکیشن‌های بهینه نشده در آیفون ۱۰ باعث می‌شود که نوارهای سیاه‌رنگی در حاشیه‌های نمایشگر، به‌خصوص قسمت فوقانی آن، ایجاد شود.»

منتقد Engadget هم به این مشکل اشاره‌کرده و این که چنین اپلیکیشن‌هایی جلوه‌ی ناخوشایندی را در گوشی ایجاد می‌کنند.

«وقتی که در آیفون ۱۰ مثلا اپلیکیشن جیمیل را باز می‌کنید، یک فضای خالی در بالا و پایین نمایشگر مشاهده خواهید کرد که محیط گوشی را بدشکل می‌کند.»

مطالب مرتبط  کارت شبکه وایرلس PCI-e یا آداپتورهای USB؟ : انتخاب بهترین راهکار اتصال WiFi

۵. قیمت آیفون ۱۰

چنین انتقادی اصلا جای تعجب ندارد. خیلی از منتقدان هنوز با قیمت هزار دلاری آیفون ۱۰ کنار نیامده‌اند و همچنان نسبت به این قیمت ناراضی هستند.

منتقد CNBC در مورد قیمت هنگفت این گوشی نظر جالبی را بیان می‌کند:

«اگر خوره‌ی تکنولوژی نیستید یا بهترین و جدیدترین گوشی‌ها برای شما اهمیتی ندارد، پس لزومی به خریدن آیفون ۱۰ نیست.»

در بسیاری از نقد و بررسی‌ها، گران بودن این گوشی را از جمله معایب آن به شمار آورده‌اند.

سخن آخر

در این مطلب تلاش کردیم که انتقادهای اصلی منتقدان را نسبت به این گوشی منعکس کنیم. این را هم در نظر داشته باشید که بسیاری از منتقدها فقط ۲۴ ساعت این گوشی را در دست داشته‌اند و در آینده‌ی نزدیک به نقدهای جامع‌تری دسترسی خواهیم داشت.

شما چه فکر می‌کنید؟ آیا قصد خرید این را گوشی را دارید؟ یا اینکه گوشی‌های دیگری را ترجیح می‌دهید؟ نظرات خودتان را در بخش کامنت‌ها برایمان بنویسید.

www.rasamco.ir

سخت افزارسازان رسام

منبع: The Daily Dot

021-88916789