10 راه ارزان برای ارتقا کامپیوتر قدیمی

۱۰ راه ارزان برای ارتقا کامپیوتر قدیمی

اگر شماهم به این نتیجه رسیده اید که چرا یک کامپیوتر جدید بخرید در حالی که فقط به اندکی تمیز کاری و خرید چند قطعه بهبود یافته برای “ارتقا کامپیوتر قدیمی” نیاز دارید تا بتوانید سال های بیشتری از آن استفاده کنید، ما در این مقاله نکته و ترفند ساده برای شما گردآوری کرده ایم که بتوانید به خواسته تان در این زمینه برسید.

فهرست

>> آیا هزینه کردن برای ارتقا کامپیوتر یا لپ تاپ قدیمی ارزش دارد؟

۱> ارتقا هارد اصلی سیستم به SSD

2> افزودن رم بیشتر به دستگاه برای ارتقا کامپیوتر قدیمی

۳> نظارت و ارزیابی برنامه های StartUp و نرم افزارهای نصب شده در رایانه

۴> پاک کردن سیستم عامل فعلی

۵> ارتقا کامپیوتر قدیمی با نصب سیستم عامل جدید و متفاوت

۶> پاکسازی و تمیزکاری قطعات

۷> ارتقا فن ها و خنک کننده های سیستم

۸> Thermal Paste (خمیر حرارتی، گریس گرمایی) را دوباره اعمال کنید

۹> ارتقا قابلیت اتصال با دانگل های USB و کارت های توسعه

۱۰> تعویض مانیتور و سایر لوازم جانبی برای ارتقا کامپیوتر قدیمی

>> آیا هزینه کردن برای ارتقا کامپیوتر یا لپ تاپ قدیمی ارزش دارد؟

قطعا شما برای کارهای روزمره مانند وبگردی، تماشای ویدیو و انجام بازی های سبک و معمولی به رایانه‌ ای پیشرفته نیاز ندارید. اما از سوی دیگر کامپیوتر شما ممکن است بعد از سال ها استفاده طولانی مدت کند و ضعیف شود و شما بخواهید کمی آن را تقویت کنید.

واقعیت این است که جدا از افرادی که به دنبال معیارهای خاص مرتبط با کار و رشته خود هستند، کاربرانی که برای اجرای بازی ‌های نسخه جدید با کیفیت ۴K و بالاترین سطح عملکرد تلاش می کنند و یا کسانی که با هوش مصنوعی و مدل‌ های یادگیری زبان که منابع بسیار زیادی دارند مشغول هستند، اکثر مردم نیازی به پرداخت هزینه بالا برای ارتقا کامپیوتر قدیمی خود ندارند. بنابراین بیایید به بررسی راه‌ های ارزان ‌قیمتی بپردازیم که بتوانیم هرچه زودتر به رایانه‌ های قدیمی‌ جان تازه ای ببخشیم.

آیا قصد به روزرسانی بایوس کامپیوترتان را دارید؟ مقاله چگونه بایوس کامپیوتر خود را به روزرسانی کنیم؟ را بخوانید.

ارتقا هارد اصلی سیستم به SSD

ارتقای هارد مکانیکی قدیمی کامپیوتر شما (HDD) به یک هارد (SSD) مدرن احتمالاً بهترین کار هوشمندانه برای ارتقا عملکرد رایانه و لپ تاپ است و همه چیز از زمان روشن کردن سیستم تا تجربه استفاده روزانه شما با کامپیوتر بهبود خواهد یافت.

رایانه های قدیمی ‌تر هارد دیسک مکانیکی دارند و رایانه های جدیدتر دارای SSD هستند، هنگامی که هارد سیستم قدیم خود را با SSDهای جدید تعویض می کنید بخش بزرگی از حس مدرن امروزی بودن را روی دستگاه خود احساس خواهید کرد.اتفاق بهتر نیز کاهش قیمت SSD ها در طول سال ها و افزایش تنوع آن هاست که باعث شده اکنون بتوانید یک SSD با قیمت و مشخصات مناسب سیستم خودتان را از شرکت های معتبر با قیمتی ارزان تهیه کنید.

مطالب مرتبط  تکنولوژی Intelligent System Tuning در سرورهای HPE

مطالعه بیشتر : بررسی نکات کاربردی و انواع ترفند کامپیوتر برای همه افراد!

10 راه ارزان برای ارتقا کامپیوتر قدیمی

افزودن رم بیشتر به دستگاه برای ارتقا کامپیوتر قدیمی

ارتقا هارد کامپیوتر به SSD  و افزودن رم بیشتر به یک کامپیوتر درکنارهم باعث افزایش قابل توجه عملکرد است. اگر به دنبال جدیدترین و پیشرفته ترین قطعات نباشید، قیمت رم ها نیز مانند SSDها کاملاً مناسب است. جهش از رم ۸ گیگابایت به ۱۶ گیگابایت، یک افزایش عملکرد عالی برای رایانه های شخصی قدیمی محسوب می شود. در خرید حافظه مناسب برای سیستم تان باید دقت و جست و جو کافی را انجام دهید اما صبور باشید چراکه این یک تلاش و هزینه اندک برای یک ارتقا قوی و طولانی در دستگاه خودتان است.

بیشتر بخوانید : چرا نصب نرم افزار منجر به کندتر شدن کامپیوتر می‌شود؟

نظارت و ارزیابی برنامه های StartUp و نرم افزارهای نصب شده در رایانه

چنانچه بخواهید سرعت یک کامپیوتر قدیمی یا جدید را افزایش دهید، یکی از راه های ابتدایی این کار بررسی برنامه هایی است که در هنگام StartUp  سیستم لود می شوند. این بررسی به ویژه در رایانه های قدیمی تر، مهم تر است زیرا در مدت زمان طولانی برنامه های بسیاری روی آن نصب شده که هنگام استارتاپ دسکتاپ شروع به لود شدن می کنند.

اگر از برنامه های اینچنینی به عنوان بخشی از فعالیت و کار روزانه خود استفاده نمی کنید، پس دلیلی وجود ندارد هر بار که رایانه خود را روشن می کنید، این نرم افزارها (یا یک برنامه کمکی مرتبط با آن) لود شوند. تلاش کنید در اولین فرصت چنین نرم افزارهایی را از روی سیستم پاک کنید.

آیا می دانید چگونه لپ تاپ را برای پرینت بی سیم راه اندازی کنیم؟

10 راه ارزان برای ارتقا کامپیوتر قدیمی

پاک کردن سیستم عامل فعلی

حذف موارد گفته شده در بالا از روی سیستم و مرتب کردن آن عالی ست، اما گاهی چیزی که واقعاً کامپیوتر شما به آن نیاز دارد شروعی تازه است که توسط آن زباله‌ های دیجیتال دیده ‌شده و دیده نشده در طی سالیان طولانی، از بین می ‌روند. این کار به خصوص در زمانی مفید است که یک کامپیوتر یا لپ تاپ با تعدادی زیادی bloatware دارید که می خواهید آن ها را پاک کنید و سیستم خود را به روز کنید.

(bloatware : هر نرم افزار ازپیش نصب شده یا موجود در کامپیوتر و لپ تاپ که کاربر آن را نخواهد و بتواند هر زمانی آن را حذف کند.)

سخت افزار سازان رسام- فروش سازمانی انواع سیستم های کامپیوتری و ماشین های اداری

ارتقا کامپیوتر قدیمی با نصب سیستم عامل جدید و متفاوت

ویندوز ۱۰ روی سخت ‌افزارهای قدیمی به ‌ویژه با ارتقای SSD بسیار خوب اجرا می ‌شود، اما اگر قصد دارید به سخت ‌افزاری که با ویندوز نهایت تلاش خود را برای ارائه عملکرد مناسب می کند اما به نتیجه نمی رسد روح تازه ای بدهید، نصب یک سیستم عامل متفاوت را مدنظر قرار دهید. برای نمونه نسخه های آماده نصب کم حجم لینوکس مانند Puppy Linux وجود دارند که می ‌توانند روی سخت ‌افزار قدیمی ‌تر اجرا شوند.

مطالب مرتبط  چگونه شبکه خود را از حملات اسکن پورت ایمن کنیم؟

اما اگر آمادگی و دانش استفاده از سیستم عامل جدید را ندارید از بررسی این گزینه در لیست ما فعلا صرف نظر کرده و سایر موارد دیگر را در اولویت قرار دهید.

بیشتر بخوانید>> آپدیت ویندوز ۱۱: مزیت ها و مشکلات

پاکسازی و تمیزکاری قطعات

کامپیوترها در محافظت از خود در برابر بی توجهی های کم خطر واقعاً خوب عمل می کنند! یکی از سیاست های محافظتی کامپیوترها این است که اگر قطعات خیلی داغ شد، به طور خودکار سطح عملکرد را کاهش می‌دهد. گاهی اوقات، هیچ علامت هشدار دهنده آشکاری برای آگاه کردن شما از این مشکل وجود ندارد. در این جریان کامپیوتر فقط کندتر کار می کند و به نظر می رسد کارها بیشتر طول می کشد.

باز کردن کامپیوتر و تمیز کردن کامل آن با کمپرسور هوا یا اسپری هوای فشرده راهی بسیار ارزان و موثر برای اطمینان از اینکه منبع عملکرد شما یک خنک کننده CPU نیست که با گرد و غبار آغشته شده باشد، در جهت رفع این مشکل است.

ارتقا فن ها و خنک کننده های سیستم

اگر از رایانه‌ ای با فن ‌های ارزان قیمت خود دستگاه و خنک ‌کننده اصلی CPU استفاده می ‌کنید، بهتر است برای ارتقا کامپیوتر قدیمی تان از این نظر به دنبال فن ها و خنک کننده های جدیدتر باشید. جایگزین کردن فن های قدیمی با مدل های جدید، مانند فن های کم صدا و با کارایی بالا، به شما این امکان را می دهد که هوای بیشتری را با سروصدای کمتر در کیس خود داشته باشید. نکته خوب در مورد استفاده از فن های کم صدا این است که می توانید آنها را به دهانه های فن استفاده نشده روی کیس تان اضافه کنید و با وجود استفاده از فن های بیشتر، تفاوت زیادی در صدای کلی فن مشاهده نخواهید کرد.

Thermal Paste (خمیر حرارتی) را دوباره اعمال کنید

اگر خنک کننده CPU را ارتقا دهید، باید Thermal Paste را نیز جایگزین کنید. خمیر حرارتی برای همیشه ماندگار نیست. این خمیر در طول سال ها استفاده، می تواند خشک شود یا اثربخشی آن از بین برود.

“Repasting”  فرآیند تمیز کردن خمیر حرارتی قدیمی و استفاده از خمیر جدید است. این کار تلاش و دقت کمی بیشتر از پاک کردن گرد و غبار کامپیوتر نیاز دارد، اما نگران نباشید زیرا می توانید یک لوله خمیر حرارتی با کیفیت بالا را با قیمتی مناسب تهیه کنید.

(Thermal Paste: این ماده نوعی چسب خمیری از جنس پلیمر است که بین قطعاتی که دارای گرمای زیاد بوده و قطعات انتقال دهنده گرما، مثل بین پردازنده و هیت سینک قرار می‌گیرند.)

مطالب مرتبط  چگونه بدون نیاز به آنتی ویروس پولی کامپیوترمان را ایمن کنیم؟

ارتقا قابلیت اتصال با دانگل های USB و کارت های توسعه

گاهی انگیزه ما برای ارتقا کامپیوتر قدیمی این نیست که دستگاه برای انجام کارهای ما خیلی کند است، بلکه این است که فقط پورت‌ های لازم یا استانداردهای اتصال مورد نیاز ما را ندارد. به عنوان مثال اگر تقریباً همه دستگاه‌ های الکترونیکی شما اکنون کانکتورها و کابل‌ های USB-C را ساپورت می کنند، استفاده از کامپیوتری که این پورت ها را ندارد آزاردهنده است. همین امر در مواردی مانند عدم اتصال بلوتوث یا Wi-Fi نیز صدق میکند. فرض کنید می خواهید از لوازم جانبی دارای بلوتوث با رایانه قدیمی خود استفاده کنید اما از بلوتوث پشتیبانی نمی کند پس برای این مشکل باید به دنبال راه حل باشید. اما جای نگرانی نیست چراکه افزودن بلوتوث به رایانه به سادگی با خرید یک آداپتور بلوتوث ارزان امکان پذیر است.

جهت مطالعه بیشتر در این زمینه می توانید به مقاله بهترین ابزار های شخصی سازی ویندوز ۱۰ مراجعه کنید.

تعویض مانیتور و سایر لوازم جانبی برای ارتقا کامپیوتر قدیمی

گاهی لزوماً سرعت باز شدن یک برنامه خاص نیست که شما را به فکر یک رایانه جدید می ‌اندازد بلکه: صفحه‌ نمایش تیره و کدر، کیبورد ضعیف یا سایر مشکلاتی که مستقیماً به سخت ‌افزار داخلی مربوط نمی‌ شوند باعث احساس نیاز به تعویض قطعات دستگاه خواهند شد.

تعویض  و به روزرسانی مانیتور در مقایسه با مثلاً پاک کردن گرد و غبار رایانه یا خرید یک SSD راه ارزانی نیست، اما یک ارتقا عالی است و بر خلاف به ‌روزرسانی‌ های داخلی دستگاه (مانند RAM ای که فقط در لپ ‌تاپ قدیمی شما کار می ‌کند، اما برای آینده کاربردی نخواهد بود) می ‌توانید از مانیتور و همچنین ماوس و صفحه کلید جدید با هر رایانه یا لپ ‌تاپ در هر زمان استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی سایت های مقایسه آنلاین لپ تاپ

10 راه ارزان برای ارتقا کامپیوتر قدیمی

رفرنس ها:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

021-88916789